VZM13 Osobnostně sociální rozvoj

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/1/1. 8 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. et Mgr. Viktor Pacholík, Ph.D. (cvičící)
RNDr. Mgr. Alice Prokopová, Ph.D. (cvičící)
Poskytovatelé Specifické podpory výuky
Zbyněk Cincibus (přepisovatel)
Mgr. et Mgr. Iva Raclavská, DiS. (přepisovatel)
Garance
Mgr. et Mgr. Viktor Pacholík, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
VZM13/KombiSem01: Pá 14. 3. 12:00–13:50 učebna 20, 14:00–15:50 učebna 20, Pá 11. 4. 13:00–14:50 učebna 20, 15:00–16:50 učebna 20, V. Pacholík
VZM13/PrezSem01: každou sudou středu 8:00–9:50 učebna 27, V. Pacholík
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je propojit teoretické znalosti z oblasti vývoje osobnosti v průběhu životní cesty s vlastní, živou zkušeností výzkumníka v této oblasti, a tím prohloubit porozumění různým aspektům facilitace osobnostního a sociálního rozvoje.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student:
- vysvětlí biodromální pojetí psychologie vývoje osobnosti;
- popíše protektivní a rizikové faktory osobnostního rozvoje;
- dovede je ilustrovat na konkrétních příkladech;
- porozumí možnostem facilitace osobnostního a sociálního rozvoje.
Osnova
  • 1. Psychologie osobnostního vývoje, biodromální („life-span“) přístup, základní pojmy.
  • 2. Faktory psychického vývoje I.
  • 3. Faktory psychického vývoje II.
  • 4. Bio-psycho-sociální determinace psychického vývoje.
  • 5. Průběhové formy psychického vývoje, vývojová stadia, vývojové krize.
  • 6. Periodizace psychického vývoje, celoživotní duševní vývoj, hlavní linie biodromálního vývoje.
  • 7. Charakteristika a pedagogicko-psychologické aspekty jednotlivých období vývoje psychiky v kontextu vývojově psychologických teorií.
  • 8. Specifické problémy a úskalí v různých etapách vývoje I.
  • 9. Specifické problémy a úskalí v různých etapách vývoje II.
  • 10. Specifické problémy a úskalí v různých etapách vývoje III.
  • 11. Základní dimenze výchovy a jejich psychologické souvislosti.
  • 12. Rozvoj osobnosti a výchova v rodině.
Literatura
    doporučená literatura
  • ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. 2., přeprac. vyd., v Portá. Praha: Portál, 2004, 390 s. ISBN 8071788295. info
    neurčeno
  • Literature in Teacher's Information
Výukové metody
Studenti si na začátku semestru volí způsob absolvování výuky; jedním je průběžná seminární práce, druhým aktivní účast ve skupině, zaměřené na sebepoznávání.
Metody hodnocení
Podmínkou úspěšného absolvování předmětu je buď odevzdání a prezentování seminárního úkolu nebo aktivní účast ve skupině zaměřené na sebepoznávání.
Informace učitele
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie [Langmeier, 1998]. Vyd. 3., přeprac. a dopl., v. Praha : Grada Publishing, 1998. 343 s. : i. Psyché [Grada Publishing]. ISBN 80-7169-195-.
LANGMEIER, J. Vývojová psychologie pro dětské lékaře. Vyd. 2., dopl. Praha : Avicenum, 1991. 284 s. Obsahuje bibliografii.
HELUS, Z. Psychologické problémy socializace osobnosti. Vyd. 1. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1973. 259 s. Knižnice psychologické literatury. Obsahuje bibliografii.
KOCOURKOVÁ, J. Problémy psychického vývoje a osobnosti. 1. vyd. Praha : Academia, 1978. 343 s.: t.
LANGMEIER, J., MATĚJČEK, Z. Psychická deprivace v dětství [Langmeier, 1963]. Vyd. 1. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1963. 279 s.
Říčan, Pavel. Cesta životem. 1. vyd. Praha : Panorama, 1990. 435 s. : 1. Bibliogr. s. 430-431. - Jm., věc. rejstř. ISBN 80-7038-078-0.
FRANKL, V. E. Člověk hledá smysl : úvod do logoterapie. Vyd. 1. Praha : Psychoanalytické nakladatelství J. Kocourek, 1994. 88 s. Psychoterapie; sv. 5. ISBN 80-901601-4-.
MATĚJČEK, Z., LANGMEIER, J. Počátky našeho duševního života. Praha : Panorama, 1986. 365 s. : i. Edice Pyramida [Panorama]. Obsahuje bibliografii. Xerokopie.
HAŠKOVCOVÁ, H. Fenomén stáří. Praha : Panorama, 1990. ISBN 80-7038-158-2.
HEIDBRINK, H. Psychologie morálního vývoje. Translated by Ondřej Müller. Vyd. 1. Praha : Portál, 1997. 175 s. ISBN 80-7178-154-1.
CSIKSZENTMIHALYI, M. O štěstí a smyslu života : můžeme ovládat své prožitky a ovlivňovat jejich kvalitu ? Praha : Lidové noviny, 1996. 399 s. Psychologie P; sv. 6. ISBN 80-7106-139-5.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie [Vágnerová, 1999]. 2. vyd. Praha : Karolinum, 1999. 353 s. Obsahuje bibliografii. ISBN 80-7184-803-4.
Studijní opora
https://is.muni.cz/auth/el/ped/jaro2024/VZM13/seminar-01.qwarp
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2023, jaro 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/VZM13