VZM32 Problematika ochrany a podpory zdraví

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/1/1. 8 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Viktor Pacholík, Ph.D. (přednášející)
RNDr. Mgr. Alice Prokopová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
VZM32/01: Pá 8. 11. 13:00–14:50 učebna 27, Pá 15. 11. 16:00–17:50 učebna 27, Pá 22. 11. 13:00–14:50 učebna 27, Pá 6. 12. 13:00–14:50 učebna 27, L. Mužíková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je ucelení a prohloubení poznatků z oblasti ochrany a podpory lidského zdraví.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu studující: formuluje hlavní problémy z oblasti lidského zdraví, jeho ochrany a podpory, identifikuje a charakterizuje preventabilní faktory ovlivňující zdraví; informace aktivně aplikuje ve svém životě a zdůvodňuje jejich význam, aktivně vyhledává nové informace a kriticky je hodnotí; identifikuje a charakterizuje rizikové faktory ovlivňující zdraví; chápe význam rodiny a školy jako významných prvků ovlivňujících zdraví jedince a celé populace; vyjmenuje hlavní preventivní programy ve světě a v České republice, popíše jejich obsah a význam.
Osnova
  • 1. – 2. Prevence. Význam primární a sekundární prevence pro populační zdraví. Hlavní preventivní programy ve světě a v České republice. 3. – 4. Geografické rozdíly v úmrtnosti a nemocnosti ve světě a v České republice. 5. – 8. Analýza prevence hlavních zdravotních rizik. Chronické neinfekční nemoci – epidemiologie, etiologie, prevence. 9. – 10. Podpora zdraví jako kombinace výchovy a aktivit vedoucích k tvorbě podmínek podporujících zdraví. 11. – 12. Rodiče a pedagogové jako nejvýznamnější aktéři podpory zdraví. Dle možnosti realizace seminářů: HOBIT,7x o alergiích, dentální hygiena, webináře Společnosti E.
Literatura
    povinná literatura
  • Národní zdravotnický informační portál: https://www.nzip.cz/
  • Zdraví 2030: https://zdravi2030.mzcr.cz/zdravi-2030-strategicky-ramec.pdf
  • Studie HBSC: https://zdravagenerace.cz/
    doporučená literatura
  • Státní zdravotní ústav: www.szu.cz
  • Ministerstvo zdravotnictví. www.mzcr.cz
  • Světová zdravotnická organizace: https://www.who.int/
  • https://programhobit.cz/
  • https://www.prevencedetskeobezity.cz/
Výukové metody
Výuka probíhá formou teoretických seminářů a praktických cvičení dle sylabu předmětu.
Metody hodnocení
Odborná rozprava nad možnostmi ochrany a podpory zdraví pro různé populační skupiny.
Studijní opora
https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2024/VZM32/index.qwarp?fakulta=1441;obdobi=9464;predmet=1581787
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/VZM32