PdF:VZM32 Problematika ochrany a podpory - Informace o předmětu
VZM32 Problematika ochrany a podpory zdraví
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/1/1. 8 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Viktor Pacholík, Ph.D. (přednášející)
RNDr. Mgr. Alice Prokopová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- VZM32/01: Pá 8. 11. 13:00–14:50 učebna 27, Pá 15. 11. 16:00–17:50 učebna 27, Pá 22. 11. 13:00–14:50 učebna 27, Pá 6. 12. 13:00–14:50 učebna 27, L. Mužíková
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství výchovy ke zdraví pro základní školy (program PdF, N-VZ2) (4)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je ucelení a prohloubení poznatků z oblasti ochrany a podpory lidského zdraví.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu studující: formuluje hlavní problémy z oblasti lidského zdraví, jeho ochrany a podpory, identifikuje a charakterizuje preventabilní faktory ovlivňující zdraví; informace aktivně aplikuje ve svém životě a zdůvodňuje jejich význam, aktivně vyhledává nové informace a kriticky je hodnotí; identifikuje a charakterizuje rizikové faktory ovlivňující zdraví; chápe význam rodiny a školy jako významných prvků ovlivňujících zdraví jedince a celé populace; vyjmenuje hlavní preventivní programy ve světě a v České republice, popíše jejich obsah a význam.
- Osnova
- 1. – 2. Prevence. Význam primární a sekundární prevence pro populační zdraví. Hlavní preventivní programy ve světě a v České republice. 3. – 4. Geografické rozdíly v úmrtnosti a nemocnosti ve světě a v České republice. 5. – 8. Analýza prevence hlavních zdravotních rizik. Chronické neinfekční nemoci – epidemiologie, etiologie, prevence. 9. – 10. Podpora zdraví jako kombinace výchovy a aktivit vedoucích k tvorbě podmínek podporujících zdraví. 11. – 12. Rodiče a pedagogové jako nejvýznamnější aktéři podpory zdraví. Dle možnosti realizace seminářů: HOBIT,7x o alergiích, dentální hygiena, webináře Společnosti E.
- Literatura
- povinná literatura
- Národní zdravotnický informační portál: https://www.nzip.cz/
- Zdraví 2030: https://zdravi2030.mzcr.cz/zdravi-2030-strategicky-ramec.pdf
- Studie HBSC: https://zdravagenerace.cz/
- doporučená literatura
- Státní zdravotní ústav: www.szu.cz
- Ministerstvo zdravotnictví. www.mzcr.cz
- Světová zdravotnická organizace: https://www.who.int/
- https://programhobit.cz/
- https://www.prevencedetskeobezity.cz/
- Výukové metody
- Výuka probíhá formou teoretických seminářů a praktických cvičení dle sylabu předmětu.
- Metody hodnocení
- Odborná rozprava nad možnostmi ochrany a podpory zdraví pro různé populační skupiny.
- Studijní opora
- https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2024/VZM32/index.qwarp?fakulta=1441;obdobi=9464;predmet=1581787
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/VZM32