PdF:VZpM13 Osobnostní a sociální rozvoj - Informace o předmětu
VZpM13 Osobnostní a sociální rozvoj
Pedagogická fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 0/1/0. 2 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- RNDr. Mgr. Alice Prokopová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- RNDr. Mgr. Alice Prokopová, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- VZpM13/01: So 24. 9. 9:00–16:50 učebna 72, A. Prokopová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství rodinné výchovy a výchovy ke zdraví pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství výchovy ke zdraví pro základní školy (program PdF, N-VZ2) (2)
- Učitelství výchovy ke zdraví pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je propojit teoretické znalosti z oblasti vývoje osobnosti v průběhu životní cesty s vlastní, živou zkušeností výzkumníka v této oblasti, a tím prohloubit porozumění různým aspektům facilitace osobnostního a sociálního rozvoje.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student:
- vysvětlí biodromální pojetí psychologie vývoje osobnosti,
- popíše protektivní a rizikové faktory osobnostního rozvoje,
- dovede je ilustrovat na konkrétních příkladech,
- porozumí možnostem facilitace osobnostního a sociálního rozvoje. - Osnova
- 1. Psychologie osobnostního vývoje, biodromální („life-span“) přístup, základní pojmy.
- 2. Faktory psychického vývoje I.
- 3. Faktory psychického vývoje II.
- 4. Bio-psycho-sociální determinace psychického vývoje.
- 5. Průběhové formy psychického vývoje, vývojová stadia, vývojové krize.
- 6. Periodizace psychického vývoje, celoživotní duševní vývoj, hlavní linie biodromálního vývoje.
- 7. Charakteristika a pedagogicko-psychologické aspekty jednotlivých období vývoje psychiky v kontextu vývojově psychologických teorií.
- 8. Specifické problémy a úskalí v různých etapách vývoje I.
- 9. Specifické problémy a úskalí v různých etapách vývoje II.
- 10. Specifické problémy a úskalí v různých etapách vývoje III.
- 11. Základní dimenze výchovy a jejich psychologické souvislosti.
- 12. Rozvoj osobnosti a výchova v rodině.
- Literatura
- Literature in Teacher's Information
- ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. 2., přeprac. vyd., v Portá. Praha: Portál, 2004, 390 s. ISBN 8071788295. info
- Výukové metody
- Studenti si na začátku semestru volí způsob absolvování výuky; jedním je průběžná seminární práce, druhým aktivní účast ve skupině, zaměřené na sebepoznávání.
- Metody hodnocení
- Podmínkou úspěšného absolvování předmětu je buď odevzdání a prezentování seminárního úkolu nebo aktivní účast ve skupině zaměřené na sebepoznávání.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2022/VZpM13