PdF:XCJ02 Literární komunikace - Informace o předmětu
XCJ02 Literární komunikace
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 1/0/0. KOMBINOVANÉ STUDIUM 4 konzultace. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Ester Nováková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- XCJ02/KombiPred01: Pá 4. 4. 16:00–19:50 učebna 1, E. Nováková
XCJ02/PrezPred01: St 17:00–17:50 učebna 32, E. Nováková - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-MS) (2)
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-PMP)
- Cíle předmětu
- Přednášky se zaměřují na vštípení základních vědomostí z oblasti literární teorie, s přihlédnutím ke specifikům literatury pro děti a mládež. Po úspěšném absolvování předmětu student získá nezbytnou základní znalost literárněteoretické problematiky.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- identifikovat a charakterizovat literární druhy a žánry;
- analyzovat kompoziční prostředky literárního díla;
- analyzovat jazykové prostředky literárního díla;
- na základě teoretických poznatků provést rozbor literárního textu, prakticky interpretovat poezii i prózu;
- určit specifika literatury pro děti a mládež a vyvodit z nich důsledky pro učitelskou praxi. - Osnova
- 1. Literatura oboru. 2. Rozdělení literatury a literární vědy, základní literárněvědná terminologie. 3. Literatura a písemnictví. 4. Struktura literárního díla, kompoziční modely, literární postava, vypravěč. 5. Autor a adresát literárního díla a jejich vztah. 6. Úvod do teorie verše. 7. Prozodické systémy, rytmus a rým. 8. Jazykové prostředky literárního díla I. 9. Jazykové prostředky literárního díla II. 10. Literární druhy a žánry. 11. Specifika literatury pro mládež. 12. Žánrová skladba literatury pro mládež.
- Literatura
- doporučená literatura
- LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Průvodce literárním dílem : výkladový slovník základních pojmů literární teorie. Vyd. 1. Jinočany: H & H, 2002, 355 s. ISBN 8073190206. info
- TOMAN, Jaroslav. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury. 1. vyd. České Budějovice: Pedagogická fakulta v Českých Budějovicích, 1992, 98 s. ISBN 8070400552. info
- neurčeno
- HAMAN, Aleš. Úvod do studia literatury a interpretace díla. 1. vyd. Jinočany: H&H, 1999, 179 s. ISBN 8086022579. info
- HRABÁK, Josef a Vladimír ŠTĚPÁNEK. Úvod do teorie literatury. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1987, 269 s. info
- Slovník literární teorie. Edited by Štěpán Vlašín. Vyd. 2. V Praze: Československý spisovatel, 1984, 464 s. URL info
- HRABÁK, Josef. Poetika. Druhé vydání. Praha: Československý spisovatel, 1977, 361 stran. info
- Výukové metody
- Typ výuky: přednáška. Výklady zahrnují ukázky interpretačních pokusů ve vztahu k literatuře pro děti.
- Metody hodnocení
- Ukončeno kolokviem. Jeho podmínkou je splnit požadavky písemného testu, který bude zaměřen na základy versologie, genologie a literárněvědné terminologie. Test sestává z otevřených otázek, celková klasifikace nesmí přesáhnout průměr 2,9.
- Informace učitele
- Obsah předmětu je shodný v prezenčním i kombinovaném studiu. V případě online výuky se i závěrečný test píše online (skrze Odpovědníky v ISu).
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/XCJ02