XCJ15 Reflektovaná praxe k didaktice literární výchovy

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/0/1. 1px. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
MgA. Miroslav Jindra, Ph.D. (cvičící)
Bc. Eliška Bařina Barochová (pomocník)
Dana Jakubjanská, DiS. (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XCJ15/OS01Prez: Pá 25. 10. 8:00–13:50 učebna 32, Pá 8. 11. 8:00–13:50 učebna 5, M. Jindra
XCJ15/OS02Kombi: Rozvrh nebyl do ISu vložen. M. Jindra
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je zaměřen na praktické využití získaných znalostí z didaktiky literární výchovy v rámci přípravy a realizace vlastní praxe. Studenti samostatně, na základě vybraného uměleckého textu, vytváří program pro skupinu dětí předškolního věku se zaměřením na vybranou oblast literární výchovy. Na základě vlastní tvůrčí činnosti a její reflexe si studenti osvojují různé interpretační postupy a formy, využitelné pro jejich budoucí profesní zaměření.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu:
- seznámen se základními teoretickými otázkami literární výchovy pro předškolní období;
- znát spektrum možných praktických činností (interpretačních, reprodukčních či tvořivých) pro literárněvýchovnou práci s uměleckou literaturou;
- schopen volit umělecký text vzhledem k potřebám věku dítěte a jeho vývojovým dispozicím atd.;
- schopen aplikovat teoretické poznatky a praktické zkušenosti a volit tvůrčí metody a formy při práci s uměleckým textem;
- schopen reflektovat výsledky své práce i práce druhých na základě analýzy využitých činností.
Osnova
  • 1. Podmínky pro realizaci praxe literární výchovy.
  • 2. Kritéria výběru vhodného uměleckého textu pro práci s dětmi předškolního věku.
  • 3. Náslech u skupiny dětí v mateřské škole zvolené pro realizaci praxe a příprava praxe.
  • 4. Realizace praxe literární výchovy.
  • 5. Reflexe praxe literární výchovy.
Literatura
  • ZÍTKOVÁ, Jitka. Teorie výuky literatury v historické perspektivě. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2020, 313 s. ISBN 978-80-210-9629-5. info
  • GAMBLE, Nikki. Exploring children's literature : reading for knowledge, understanding and pleasure. Fourth edition. London: Sage, 2019, x, 354. ISBN 9781526439482. info
  • TOMÁŠKOVÁ, Iva. Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 140 stran. ISBN 9788026207900. info
  • HNÍK, Ondřej. Didaktika literatury: výzvy oboru : od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. Vydání první. Praha: Karolinum, 2014, 179 stran. ISBN 9788024626260. URL info
  • GEBHARTOVÁ, Vladimíra. Jak a co číst dětem v MŠ : komentovaný výběr literárních textů na základě RVP PV. Vydání první. Praha: Portál, 2011, 158 stran. ISBN 9788073678548. info
  • KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA. Předškolní a primární pedagogika: Predškolská a elementárna pedagogika. 2. vyd. Praha: Portál, 2010, 455 s. ISBN 978-80-7367-828-9. info
  • VAŘEJKOVÁ, Věra. Literárněvýchovná interpretace uměleckého textu na 1. stupni základní školy. 2. přeprac. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005, 79 s. ISBN 8021038608. info
  • BERÁNKOVÁ, Eva. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. 1. vydání. Plzeň: Fraus, 2002, 106 stran. ISBN 8072381822. info
  • CHALOUPKA, Otakar. Rodina a počátky dětského čtenářství. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995, 103 s. ISBN 80-85865-40-8. info
  • CHALOUPKA, Otakar. Škola a počátky dětského čtenářství. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995, 101 s. ISBN 80-85865-41-6. info
  • HAVLÍNOVÁ, Miluše. Knížka pro rodiče o knížkách pro děti. 2. rozš. vyd. Praha: Albatros, 1987, 111 s. URL info
  • KÁDNEROVÁ, Božena. Metodika literární výchovy v mateřské škole. Praha: SPN, 1982, 111 s. info
Výukové metody
Výuka je založena na samostatné individuální práci studentů, práci s uměleckým textem, diskuzi, heuristických metodách, reflexi a sebereflexi.
Metody hodnocení
Způsob ukončení předmětu: zápočet.
Požadavky na ukončení předmětu: Realizace praktického projektu a jeho písemná reflexe. Konkrétní požadavky jsou zveřejňovány ve studijních materiálech předmětu v IS.
Informace učitele
Předmět XCJ15 Reflektovaná praxe k didaktice literární výchovy je provázaný s předmětem XCJ17 Didaktika literární výchovy s reflektovanou prací. První z nich (XCJ15) slouží k samostatné praktické práci studentů v rámci realizace činností, reflexi a sebehodnocení. Didaktika literární výchovy s reflektovanou prací (XCJ17) je pak zaměřen na teoretické ukotvení problematiky literární výchovy a jejího využití při pedagogické práci.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/XCJ15