XFC01 Praktikum k poznávání přírody

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/0/2. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Irena Plucková, Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Kateřina Ševčíková (cvičící)
Bc. Monika Huberová (pomocník)
Bc. Veronika Böhm (pomocník)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Irena Plucková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta (40,00 %), Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta (60,00 %)
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XFC01/KombiSem01: Pá 21. 2. 14:00–15:50 učebna 6, Pá 4. 4. 14:00–15:50 učebna 6, Pá 2. 5. 12:00–13:50 učebna 6, Pá 9. 5. 12:00–13:50 učebna 6, P. Pecina, I. Plucková, K. Ševčíková
XFC01/PrezSem01: St 14:00–15:50 učebna 6, P. Pecina, I. Plucková, K. Ševčíková
XFC01/PrezSem02: St 12:00–13:50 učebna 6, P. Pecina, I. Plucková, K. Ševčíková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Jedná se předmět, který s využitím aktivizujících metod představuje studentů problematiku témat o přírodě jako zajímavou a podnětnou oblast umožňující vlastní bádání a experimentování dětí. Během jednotlivých cvičení se studenti seznámí s odborným základem a nejčastějšími miskoncepty vybraných témat a současně s algoheuristickými postupy využívajícími rozmanité výukové metody a didaktické prostředky, které umožní dětem tyto oblasti objevovat a vytvářet si vlastní představu o okolním světě.
Výstupy z učení
Na konci výuky předmětu bude student schopen:
- vybrat vhodná témata umožňující zkoumání a objevování dětmi předškolního věku a navrhnout činnosti, které budou dostatečně názorné a přitom pro děti bezpečné v - kriticky zhodnotit dostupné didaktické metodiky a náměty, pro svou pedagogickou praxi vybírat nebo vytvářet náměty pro činnosti s ohledem na odbornou správnost, přiměřenost a bezpečnost.
- Vést děti k aktivnímu poznávání přírody a přírodnin v bezprostředním okolí, na základě činností založených na prožitku budovat u dětí vztah k životnímu prostředí.
Osnova
  • Obsah předmětu:
  • 1. Metoda pozorování jako cesta k poznávání světa
  • 2. Příroda v zimě (adaptace organismů na zimní období)
  • 3. Bezobratlí živočichové (v pohádkách a v reálném světě)
  • 4. Obratlovci (v pohádkách a v reálném světě)
  • 5. Živý živočich v mateřské škole
  • 6. Rostliny bezpečné a nebezpečné
  • 7. Minerály a horniny – zkoumání jejich vlastností
  • 8. Hračky a fyzikální zákony
  • 9. Voda ve všech podobách
  • 10. Magnetismus - vlastnosti a využití
  • 11. Kuchyně jako chemická laboratoř
  • 12. Nebezpečné chemické látky v domácnosti
Literatura
    doporučená literatura
  • Mareš S.,Cemerková Golová P.,Burdová E. (2014). Dobrodružství v zahradě : [rozvoj čtenářské, matematické, přírodovědné a sociální gramotnosti na 1. stupni ZŠ. Praha: Raabe. [95] s. ISBN 9788074960994.
  • Jančaříková K. (2010). Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe. 148 s. ISBN 9788086307954.
  • Frýzová I. (2014). Využití didaktické metody pozorování v předškolním vzdělávání. In Syslová Zora, Rodová Veronika. Předškolní vzdělávání v teorii a praxi. Brno: Masarykova univerzita. s. 116-123, 8 s. ISBN 978-80-210-7370-8.
  • Bennet J.,Smith R. (1996). Nápady pro přírodovědu : soubor praktických námětů a zábavných činností pro vyučování prvouky a přírodovědy na 1. stupni základních škol. 1. vyd. Praha: Portál. 127 s. ISBN 8071781126.
Výukové metody
praktická cvičení
Metody hodnocení
veřejná prezentace seminární práce
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/XFC01