XGE01 Praktikum k poznávání společnosti

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/2/0. v KS formě 4x 2 hodiny. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jan Egerle (cvičící)
Mgr. Kateřina Gorčíková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jiří Mihola, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Kateřina Gorčíková, Ph.D.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Gorčíková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra historie – Pedagogická fakulta (50,00 %), Katedra geografie – Pedagogická fakulta (50,00 %)
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XGE01/Kombi01: Pá 20. 9. 12:00–13:50 učebna 6, Pá 25. 10. 14:00–15:50 učebna 6, Pá 6. 12. 12:00–13:50 učebna 6, So 14. 12. 12:00–13:50 učebna 6, J. Egerle, K. Gorčíková, J. Mihola
XGE01/01: Čt 9:00–10:50 učebna 6, J. Egerle, K. Gorčíková, J. Mihola
XGE01/02: Čt 11:00–12:50 učebna 6, J. Egerle, K. Gorčíková, J. Mihola
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentům komplexní pohled na problematiku výuky společenskovědních témat v prostředí mateřské školy. Studující by měli získat představu o společenskovědních tématech jako zajímavé a podnětné oblasti umožňující vlastní bádání a experimentování dětí. Během jednotlivých cvičení se studující seznámí s odborným společenskovědním základem a nejčastějšími koncepty a miskoncepty vybraných témat a současně s postupy využívajícími rozmanité výukové metody, formy a prostředky, které umožní dětem tyto oblasti objevovat a vytvářet si vlastní představu o sobě a okolním světě.
Výstupy z učení
Na konci výuky předmětu bude studující schopen:
  • vybrat vhodná témata umožňující zkoumání a objevování dětmi předškolního věku a navrhnout činnosti, které budou dostatečně názorné a přitom pro děti bezpečné;
  • kriticky zhodnotit dostupné didaktické metodiky a náměty, pro svou pedagogickou praxi vybírat nebo vytvářet náměty pro činnosti s ohledem na odbornou správnost, přiměřenost a bezpečnost;
  • vést děti k aktivnímu poznávání krajiny, lidských výtvorů a tradic v bezprostředním okolí, na základě činností založených na prožitku budovat u dětí vztah k místu bydliště;
  • ocenit význam jednoduchých činností využívajících pozorování, manipulaci s předměty, vyprávění a dramatizaci poznávacích schopností, komunikačních dovedností, pracovních návyků a vztahu k místu bydliště, vhodně tyto činnosti zařazuje do výuky v MŠ.
  • Osnova
    • 1. Krajina jako místo, kde žijeme; vnímání krajiny
    • 2. Voda v krajině
    • 3. Počasí a podnebí; roční období v životě člověka
    • 4. Práce s mapou ve školce, naše místo na mapě
    • 5. Doprava a dopravní prostředky
    • 6. Zvyky a tradice
    • 7. Česká republika – reálie
    • 8. Život v minulosti
    • 9. Povolání a řemesla
    • 10.Cesta do pravěku
    Literatura
      doporučená literatura
    • SYSLOVÁ, Zora a Veronika RODOVÁ. Předškolní vzdělávání v teorii a praxi. Jaká je současná situace v České republice a zahraniční východiska pro vzdělávání u nás. 2014. info
    • MLČOCHOVÁ, Markéta. Neobyčejný rok předškoláka : hry pro předškolní děti s kalendáriem významných událostí. Illustrated by Edita Plicková. Vydání první. Praha: Portál, 2012, 158 stran. ISBN 9788026201847. info
    Výukové metody
    Teoretická příprava + diskuse, modelové ukázky.
    Metody hodnocení
    Studující navrhne, realizuje a reflektuje odborně správnou a úrovni dětí předškolního věku přiměřenou výuku témat o společnosti s využitím rozmanitých organizačních forem, výukových metod a didaktických prostředků.
    Požadavky k zakončení pro studující v prezenčním studiu:
    1. Docházka – maximálně 1 neomluvená absence
    2. Zpracování aktivit pro děti předškolního věku na vybrané téma z témat prezentovaných ve výuce a to v rozsahu jednoho dopoledního bloku ve školce pro geografické téma a jednoho dopoledního bloku pro historické téma. Vypracovaný námět bude odevzdán do odevzdávárny a následně prezentován na závěrečném semináři.
    3. Aktivní účast na seminářích
    Požadavky k zakončení pro studující v kombinovaném studiu:
    Studující zpracuje tematický plán na vybrané téma z nabídky geografických či historických témat a dle výběru vyučujících představí konkrétní aktivity. Zpracování tematického týdenního plánu bude odevzdáno formou seminární práce do odevzdávárny před ukončením semestru. Představení aktivit bude realizováno formou společné rozpravy studujících a vyučujících dle termínů vypsaných v IS MU.
    Informace učitele
    Studijní opora pro studující v prezenční formě studia: https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2024/XGE01/seminar-01-02.qwarp Studijní opora pro studující v kombinované formě: https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2024/XGE01/seminar-Kombi01.qwarp Předběžný rozpis témat cvičení a vyučujících - viz příslušná interaktivní osnova. Vyučující si vyhrazují právo na změnu témat v průběhu semestru. O změně budou studující informováni e-mailem.
    Studijní opora
    https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2024/XGE01/seminar-Kombi01.qwarp
    Další komentáře
    Studijní materiály
    Předmět je vyučován každoročně.

    • Statistika zápisu (nejnovější)
    • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/XGE01