XHV08 Music educational activities

Faculty of Education
Autumn 2024

The course is not taught in Autumn 2024

Extent and Intensity
0/1/0. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
In-person direct teaching
Teacher(s)
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D.
Department of Music – Faculty of Education
Supplier department: Department of Music – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The aim of the course is to introduce students to the musical-kinaestetic activities, perception – hearing / listening, creative. Particular attention is made to learn basic means of music expression that help to understand communication through music including music form and a selection of songs suitable for specific age groups.
Learning outcomes
After completing the course, the student: • orientates herself/himself in the terminology of basic musical expressions and can use them in work with songs and elementary listening composition; musical-movement component – usage of elementary movement elements, dance;• Has acquired basic knowledge and practical skills for choosing suitable compositions and using them with pre-school children; • can use musical activities within the thematic units, which are designed in accordance with the FEP PE.
Syllabus
  • 1. Music and kinaestetic education: elementary movement elements, dance training. 2. Creative activities: Improvisation - rhythmical, melodic and movement to the music; elements of elementary composition. 3. Perceptual activities: Aural and listening activities. 4. Means of expression of music: rhythm, tempo, dynamics, melody, harmony and timbre. 5. Stories set to music. 6. Activities based on Music theory in Preschool Education.
Literature
    recommended literature
  • TICHÁ, Alena. Učíme děti zpívat. Praha. Portál, 2005, 148 s. VÁŇOVÁ, Hana. Pěvecká tvořivost na základní škole. Praha. SPN, 1984, 121 s. HERDEN, Jaroslav. Hudba jako řeč. Scientia Praha, 1998, 89 s.
  • HERDEN, J. My pozor dáme a posloucháme. Praha, 1994. HERDEN, J. My pozor dáme a nejen posloucháme. Praha: Scientia, 1997. HERDEN, J. Hudba jako řeč. Scientia, Praha, 1998.
  • JURKOVIČ, P. Od výkřiku k písničce.Praha, Portál, 2012.
  • RAKOVÁ, M – ŠTÍPLOVÁ, L. – TICHÁ, A. Zpíváme a nasloucháme hudbě s nejmenšími: Pro děti od 3 do 8 let. Vyd. 2. Praha: Portál, 2016.
  • TICHÁ, Alena a Milena RAKOVÁ. Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími : od narození do 8 let. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. 166 s. ISBN 9788073671006.
  • ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk, Alena TICHÁ a Věra BUREŠOVÁ. Písničky a jejich dramatizace : [zpěvník pro děti předškolního a školního věku]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000. 154 s. : i. ISBN 80-7178-477-X.
    not specified
  • KODEJŠKA, M. a H. VÁŇOVÁ, 1989. Hudební výchova dětí předškolního věku. Praha: SPN. ISBN 80- 7066-035-X.
  • TAYLOR, D. a kol. Hravá hudební výchova 1. Pracovní učebnice pro 1. ročník ZŠ. Praha: Taktik, 2020. ISBN 978-80-7563-249-4.
  • KULHÁNKOVÁ, E. Písničky a říkadla s tancem. Náměty pro pohybovou výchovu dětí od 3 do 10 let. Praha: Portál, 2015.
  • TAYLOR, D. a kol. Hudební výchova 1. Metodická příručka pro vyučující hudební výchovy 1. ročníku ZŠ. Praha: Taktik, 2020. ISBN 978-80-7563-253-1.
  • KMENTOVÁ, Milena. Hudební a řečové projevy předškolních dětí a jejich vzájemné ovlivňování. Vydavatelství PedF UK, Praha 2015, ISBN 978-80-7290-869-1.
  • KULHÁNKOVÁ, E. Cvičíme pro radost (od 4 do 10 let; Obruče, švihadla, míče, šátky a jiná náčiní). Praha: Portál, 2011.
  • KULHÁNKOVÁ, E. Zvířátka ve hře, písni a tanci. Praha: Portál, 2011.
  • KULHÁNKOVÁ, E. Taneční hry s písničkami: od 4 do 9 let. Praha: Portál, 2013.
  • VÁŇOVÁ, H. a kol. Rozvíjíme hudební dovednosti dětí. (Ediční řada: Rozvíjíme dítě v jednotlivých oblastech předškolního vzdělávání). Praha: RAABE, 2017.
  • KULHÁNKOVÁ, E. Řemesla ve hře, písni a tanci. Pro děti od 4 do 9 let; písničky na CD. Praha: Portál, 2009.
  • KURKOVÁ, L. Říkáme si, zpíváme si, hrajeme a tančíme. Praha: SPN, 1971, s. 104.
  • KMENTOVÁ, Milena. Hudebně pohybové činnosti pro rozvoj řeči předškolních dětí. Metodické listy, samostatná příloha časopisu SOKOL. Česká obec sokolská, Praha 2014, roč. 71, č. 6.
  •  LIŠKOVÁ, M. Hudební činnosti v předškolním vzdělávání. Praha, RAABE 2006.
Teaching methods
Theoretical and practical preparation: declamation, singing, accompaniment on children's musical instruments; conducting, moving / dancing, listening to music etc. Playing the piano and soprano recorder. Students should make their teaching portfolio for Music activities.
Assessment methods
Type of teaching: seminar Completion: examination a) For the final examination students will show their theoretical knowledge and practical skills acquired in XHV06 and XHV08. The final examination will have the theoretical part – theory of Didactics of Music Education and a practical part (such as singing, conducting, playing the piano, recorder). b) singing, playing the piano – 10 folk songs, five artificial songs. c) Mastering the basics of playing the soprano recorder (3 songs). d) Creation of a teaching portfolio for Music activities within Pre-school Education. e) A minimum of 80% active participation in seminars.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on the extent and intensity of the course: 4 konzultace za semestr (v kombinované formě).

  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2024/XHV08