XHVk07 Didaktika Hv 2 s reflektovanou praxí

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/0/.3. 4 konzultace, praxe. 1 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Předpoklady
SOUHLAS
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto předmětu je student schopen využívat nástroje Orffova instrumentáře v praxi. Dovede vytvořit partituru k písni. Osvojit si základní hudebně-pohybové prvky a využívat pohybové aktivity v rámci mezipředmětových vazeb.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student: • zná charakteristiku nástrojů OI, dovede je funkčně využívat v propojení s písní, pohybovým prvkem i hudební teorií; • ovládá metodickou řadu pro hru na nástroje rytmické i melodické bicí; • má osvojené způsoby tvoření doprovodu k písním s využitím základních harmonických funkcí; • dovede využít hru na nástroje OI v rámci mezipředmětových vazeb; • ovládá základy hry na sopránovou zobcovou flétnu. • orientuje v problematice činností hudebně-pohybových; • dovede v praxi aplikovat pohybové a taneční hry; • má osvojenou metodickou řadu při nácviku tanečních prvků a dovede je využít při práci s písní a elementární klavírní skladbou; • dovede uplatnit pohybový prvek v propojení s říkadlem, básní, při práci s literárním textem – pohádkou; • dovede reflektovat svoji práci vzhledem k individualizovanému předškolnímu vzdělávání; • dovede hodnotit dovednosti dětí vzhledem k jejich dispozicím a možnostem.
Osnova
  • 1. Instrumentální činnosti – rytmické a melodické doprovody; Hudební nástroje – dělení; Orffův instrumentář. 2. Rituální a jiné muzikoterapeutické hudební nástroje a jejich využití v předškolním vzdělávání. 3. Kreativní hudební nástroje (ručně vyrobené); netradiční pomůcky k hudebním hrám. 4. Boomwhackery – způsob hry, využití, notace. 5. Hudebně-pohybová výchova – taneční a pohybová hra. Elementární pohybové prvky – hra na tělo, imitační hry, dirigování (předtaktí).
Literatura
    doporučená literatura
  • JURKOVIČ, Pavel. Na dávanou, Supraphon, Praha 1987, 52 s. KNOPOVÁ, Blanka. Hudebně pohybová výchova v~1. – 5. ročníku základní školy. Brno 1985, 68 s.
  • ŠIMANOVSKÝ, Z. – TICHÁ, A. Lidové písničky a hry s~nimi. Praha, Portál, 1999, 152 s. ŠIMANOVSKÝ, Z. – TICHÁ, A. – BUREŠOVÁ, V. Písničky a jejich dramatizace. Praha, Portál, 2000, 160 s.
  • JURKOVIČ, P. Hudební nástroj ve škole. Muzikservis. 1998.
  • VISKUPOVÁ, B. Hudba a pohyb. Praha: Comenium musicum, 1987.
  • KNOPOVÁ, B. Hudebně pohybová výchova v 1. – 5. ročníku ZŠ. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1993.
  • KOPECKÝ,J. – SYNEK, J. – ZOUHAR, V. Hudební hry jinak. Tvořivé hry a modelové projekty elementárního komponování. Brno, JAMU, 2014.
  • KULHÁNKOVÁ, E. Hudebně pohybová výchova. Praha, 2000.
  • EBEN, Petr – HURNÍK, Ilja. Česká Orffova škola I – V. SUPRAPHON, Praha, 1969 – 1998, 485 s. PACOVSKÁ,Květa. Muzikanti, co děláte?,Panton, 1988, 51 s.
  • COUFALOVÁ, G. – MEDEK, I. – SYNEK, J. Hudební nástroje jinak. Netradiční využití tradičních hudebních nástrojů a vytváření jednoduchých hudebních nástrojů. Brno, JAMU, 2013.
Výukové metody
Praktická průprava: zpěv – jednohlasá píseň – doprovod na nástroje Orffova instrumentáře; dirigování. Hra na klavír a sopránovou zobcovou flétnu; hra na tělo. Zpracování a zápis rytmického či melodického instrumentálního doprovodu do partitury. Ručně vyrobený hudební nástroj ze zbytkových, recyklovatelných či přírodních materiálů. Práce na učitelském portfoliu k hudebním činnostem v PV.
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář Požadavky k zápočtu: a) Minimálně 80% aktivní účasti v seminářích b) Ovládnutí základů hry na sopránovou zobcovou flétnu (5 lidových písní, 2 písně v úpravě pro malé děti (h1, a1, g1, c2, d2)). c) 10 lidových písní, 2 písně od Ladislava Němce a 2 umělé písně: zpěv, hra na klavír – transpozice 2 lidových písní o velkou sekundu (nahoru i dolů), dirigování, doplňkový doprovod k písním(rytmický, instrumentální či pohybový). d) 5 říkadel/básniček – doprovod rytmický či pohybové ztvárnění. e) zpracování partitury ke 2 písním s využitím elementárních rytmických a melodických hudebních nástrojů. f) Ručně vyrobený hudební nástroj ze zbytkových, recyklovatelných či přírodních materiálů. g) Práce na učitelském portfoliu k předmětu HČ.
Navazující předměty
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2024.