XPP01 Introduction to drama education

Faculty of Education
Autumn 2024
Extent and Intensity
0/2/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
In-person direct teaching
Teacher(s)
Mgr. Veronika Rodová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Veronika Rodová, Ph.D.
Department of Primary Education – Faculty of Education
Contact Person: Olga Bubnová
Supplier department: Department of Primary Education – Faculty of Education
Timetable of Seminar Groups
XPP01/KombiSem01: Fri 27. 9. 8:00–11:50 učebna 19, V. Rodová
XPP01/KombiSem02: Fri 27. 9. 14:00–17:50 učebna 19, V. Rodová
XPP01/PrezSem01: Tue 11:00–12:50 učebna 19, V. Rodová
XPP01/PrezSem02: Mon 9:00–10:50 učebna 19, V. Rodová
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The aim of the course is to introduce to students the Drama Education as a way how to use principles and procedures of drama art in the educational process as they support the studens´ creativity and contribute to their personal and social development.
Learning outcomes
At the end of the course the student should be able to: Understand the field of Drama Education in the context of Art, Pedagogy and Psychology. Design and realize a short structured performances based on a literary model in which he will use the methods and techniques of Drama Education. Interpret scientific literature connected with Drama Education.
Syllabus
  • Drama Education its pedagogical, psychological and artistic aspects and its position in the educational system in the Czech republic. Methods and techniques of Drama Education and their usage while working with a story. Group sensitivity, improvisation. Storytelling and its techniques. Play in a role, psycho-somatic unity. Theatre symbol, theatre abbreviation and methaphor. Play with a subject, real, substitute and imaginary prop. Structured dramatic unit, thematisation of the story. Student´s own realization of a teaching lesson based on active storytelling.
Literature
    required literature
  • Pavlovská, M. (2007). Dramatická výchova. In Svobodová, J. (ed.) Výběr z reformních i současných edukačních koncepcí (zdroje a inspirace pro učitele). Brno: MSD s.r.o.
  • Koťátková, S. (2005). Hry v mateřské škole v teorii a praxi. Praha: Grada Publishing
  • SVOBODOVÁ, Eva and Hana ŠVEJDOVÁ. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Vydání první. Praha: Portál, 2011, 167 stran. ISBN 9788026200208. info
  • MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy : zásobník dramatických her a improvizací. 10. vyd. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2005, 153 s. ISBN 8090166067. info
    recommended literature
  • Way, B. (2014). Rozvoj osobnosti dramatickou hrou. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku a ARTAMA
  • Štembergová-Kratochvílová, Š. (1994). Metodika mluvní výchovy dětí. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku.
  • Provazník, J. (2014). Dramatická výchova má ve škole své místo. Komenský, 138 (3), 5−9.
  • HECKMANN, Helle. Pomalé rodičovství : vědomá péče o děti - inspirativní přístup školky Nøkken. Translated by Jana Čeřenová. Praha: DharmaGaia, 2016, 145 stran. ISBN 9788074360626. info
  • RODOVÁ, Veronika. Dramatická výchova ve službách dějepisu : vzdělávací potenciál tematické kooperativní výuky (Drama education in service didactics of history : Educational Potential of Thematic Cooperative Education). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 179 pp. ISBN 978-80-210-7593-1. info
  • MARUŠÁK, Radek, Olga KRÁLOVÁ and Veronika RODOVÁ. Dramatická výchova v kurikulu současné školy : využití metod a technik. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008, 126 s. ISBN 9788073674724. info
  • VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 352 pp. ISBN 978-80-247-1865-1. info
  • MAŠATOVÁ, Milada. Cesty k metafoře : náměty a úvahy o možnostech rozvíjení metaforického myšlení a sdělování v tvořivé dramatice. 2. vyd. Praha: Akademie múzických umění, 2004, 50 s. ISBN 8073319225. info
  • BUDÍNSKÁ, Hana. Hry pro šest smyslů : kartotéka pro loutkáře a neloutkáře, kteří si umějí hrát s dětmi. 5. vyd., v IPOS 2. Praha: IPOS-ARTAMA, 2001, 109 l. ISBN 8070681586. info
  • ULRYCHOVÁ, Irina, Vlasta GREGOROVÁ and Hana ŠVEJDOVÁ. Hrajeme si s pohádkami : dramatická výchova v mateřské škole a na 1. stupni základní školy. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 117 s. ISBN 8071783552. info
  • MACHKOVÁ, Eva. Malý průvodce dramatickou výchovou v mateřské škole. Vyd. 1. Praha: IPOS-ARTAMA, 1992, 40 s. ISBN 80-7068-047-4. info
Teaching methods
workshop (structuring drama work, still picture etc.), class discussion, groupwork, lecture, homework
Assessment methods
Written excerpt from chosen publication, realization of a pedagogical teaching lesson and subsequent discussion as a basis for the colloquium.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 8 konzultací za semestr v KS.
The course is also listed under the following terms Autumn 2023.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2024/XPP01