PdF:XPP03 Předškolní pedagogika - Informace o předmětu
XPP03 Předškolní pedagogika
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 2/2/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Lucie Grůzová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Sandra Bejdáková (přednášející)
Mgr. Kateřina Havránková (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Olga Bubnová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- XPP03/KombiSem01: Pá 21. 2. 12:00–13:50 učebna 32, Pá 7. 3. 14:00–15:50 učebna 30, Pá 14. 3. 14:00–15:50 učebna 37, Pá 28. 3. 15:00–16:50 učebna 32, Pá 25. 4. 12:00–13:50 učebna 35, Pá 2. 5. 14:00–15:50 učebna 32, Pá 9. 5. 10:00–11:50 učebna 32, 16:00–17:50 učebna 30, S. Bejdáková, L. Grůzová, Z. Syslová
XPP03/PrezSem01: Po 11:00–12:50 učebna 34, S. Bejdáková, L. Grůzová, Z. Syslová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-MS) (2)
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-PMP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získání základních teoretických vědomostí o problematice předškolního vzdělávání (tzn. výchovy, vzdělávání a péče o dítě předškolního věku) především v institucionálních podmínkách mateřské školy a rozvíjí schopnosti tvořivě využít získané poznatky ve vlastní školní praxi.
- Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen: definovat a interpretovat základní pedagogické pojmy; definovat pojem pedagogické kompetence učitel; charakterizovat současný školský systém na podkladě soudobé vzdělávací politiky v kontextu jejího vývoje; prezentovat cíle a obsahy výchovy a vzdělávání v kontextu různých období i současných trendů; popsat specifika výchovného procesu; pochopit základní role vychovávaného a vychovatele; vnímat význam rodiny jako prvku neodmyslitelně patřícího do výchovného procesu; vysvětlit význam sebereflexe pro učitele a reflexe vlastního pojetí edukačního procesu pro rozvoj pedagogických kompetencí.
- Osnova
- 1. Vznik a vývoj institucionálního předškolního vzdělávání. 2. Cíle vzdělávání a jejich proměna v historickém kontextu. 3. Mateřská škola jako instituce. 4. Hra. 5. Osobnost předškolního pedagoga. 6. Interakce mezi učitelem a dětmi. 7. Dítě a dětství. 8. Emoční rozvoj dítěte. 9. Specifika vzdělávání dětí mladších tří let. 10. Společné vzdělávání. 11. Participace mateřské školy a rodiny. 12. Návaznost předškolního a primárního vzdělávání.
- Literatura
- povinná literatura
- Splavcová, Hana, et al. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: NÚV, 2016.
- OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Vydání 1. Praha: Grada, 2016, 220 stran. ISBN 9788024751078. URL info
- GRŮZOVÁ, Lucie a Zora SYSLOVÁ. Dvouleté dítě v předškolním vzdělávání. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 64 s. ISBN 978-80-210-8114-7. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-8114-2015. Čítárna Munispace info
- PRŮCHA, Jan a Soňa KOŤÁTKOVÁ. Předškolní pedagogika : učebnice pro střední a vyšší odborné školy. Vydání první. Praha: Portál, 2013, 181 stran. ISBN 9788026204954. info
- HORKÁ, Hana a Zora SYSLOVÁ. Studie k předškolní pedagogice. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 121 s. ISBN 9788021054677. info
- KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA. Předškolní a primární pedagogika: Predškolská a elementárna pedagogika. 2. vyd. Praha: Portál, 2010, 455 s. ISBN 978-80-7367-828-9. info
- Moderní pedagogika. Edited by Jan Průcha. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 495 s. ISBN 80-7178-170-3. info
- doporučená literatura
- SYSLOVÁ, Zora. Profesní kompetence učitele mateřské školy. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4309-7. info
- HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009, 286 s. ISBN 9788073676285. info
- KOPŘIVA, Pavel, Jana NOVÁČKOVÁ, Dobromila NEVOLOVÁ a Tatjana KOPŘIVOVÁ. Respektovat a být respektován. 3. vydání. Bystřice pod Hostýnem: P. Kopřiva - Spirála, 2008, 286 stran. ISBN 9788090403000. info
- HAVLÍNOVÁ, Miluše. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole : aktualizovaný modelový program podpory zdraví (dokument a metodika). 2., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2006, 223 s. ISBN 8073670615. info
- GARDOŠOVÁ, Juliana a Lenka DUJKOVÁ. Vzdělávací program Začít spolu :metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 159 s. ISBN 80-7178-815-5. info
- Výukové metody
- přednáška, seminář.
- Metody hodnocení
- ústní zkouška
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/XPP03