XSP01 Speciální pedagogika předškolního věku

Pedagogická fakulta
podzim 2024

Předmět se v období podzim 2024 nevypisuje.

Rozsah
1/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Kateřina Richterová (přednášející)
Garance
PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získat základní vědomosti a poznatky z oblasti speciální pedagogiky se zaměřením na děti předškolního věku. Zaměřit se na proces edukace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Student/tka si osvojí základní terminologii a legislativu daného předmětu.
Výstupy z učení
Po ukončení předmětu si student/tka osvojí si osvojí základní terminologii oboru; bude se orientovat v legislativních opatřeních souvisejících se vzděláváním dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami; bude se orientovat v jednotlivých typech postižení u dětí předškolního věku.
Osnova
  • Současné pojetí speciální pedagogiky, systém předškolní péče o postižené, možnosti inkluze, legislativa. Základní terminologie, kategorie, metody ve speciální pedagogice předškolního věku. Etiologie, klasifikace jednotlivých druhů postižení, možnosti podpory, aplikace na dítě předškolního věku. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Prevence, oblasti speciálně pedagogické diagnostiky u dětí v předškolním věku.
Literatura
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava a Ilona BYTEŠNÍKOVÁ. Předškolní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-6044-9. info
  • ŠULOVÁ, Lenka. Raný psychický vývoj dítěte. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2010, 247 s. ISBN 9788024618203. info
  • PŘINOSILOVÁ, Dagmar. Diagnostika ve speciální pedagogice : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 178 s. ISBN 9788073151423. info
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona, Jiřina KLENKOVÁ a Radka HORÁKOVÁ. Logopedie a surdopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-136-2. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a specifické poruchy učení : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007, 159 s. ISBN 9788073151409. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Kapitoly ze specifických poruch učení II. Reedukace specifických poruch učení (ed). Brno. Brno: MU, 2005, 152 s. Paido. ISBN 80-210-3613-3. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Kapitoly ze specifických poruch učení II. Reedukace specifických poruch učení (ed). Brno. Brno: MU, 2005, 152 s. Paido. ISBN 80-210-3613-3. info
Výukové metody
Forma výuky Seminář - bude doplněn dokumentárními filmy, diskusemi na dané téma.
Metody hodnocení
75% účast na semináři, písemný test - k úspěšnému ukončení musí být 75% správných odpovědí. Vypracování seminární práce na téma - zkušenosti z edukace dětí se SVP v MŠ; zpracování případové studie dítěte se SVP v MŠ. Seminární práce bude odevzdána do odevzdávárny předmětu v IS.
Informace učitele
Další informace budou sděleny na začátku semestru.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/XSP01