XSPk01 Speciální pedagogika předškolního věku

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/0/1. 12 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XSPk01/OS01: Pá 15. 11. 14:00–19:50 učebna 60, Pá 6. 12. 14:00–19:50 učebna 4, I. Fialová
Předpoklady
Určeno studujícím PdF MU.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získat základní vědomosti a poznatky z oblasti speciální pedagogiky se zaměřením na děti předškolního věku se speciálními vzdělávacími potřebami.
Výstupy z učení
Po ukončení předmětu si student/tka osvojí základní terminologii oboru; bude se orientovat v legislativních opatřeních souvisejících se vzděláváním dětí se speciálními vzdělávacími potřebami; bude se orientovat v jednotlivých typech postižení.
Osnova
  • OSNOVA: Současné pojetí speciální pedagogiky, systém předškolní péče o postižené, možnosti inkluze, legislativa. Základní terminologie, kategorie, metody ve speciální pedagogice u dětí v předškolním věku. Etiologie, klasifikace jednotlivých poruch a vad, možnosti reedukace, aplikace na dítě předškolního věku. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Prevence a oblasti speciálně pedagogické diagnostiky u dětí v předškolním věku.
Literatura
    neurčeno
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona, Jiřina KLENKOVÁ a Radka HORÁKOVÁ. Logopedie a surdopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-136-2. info
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Rozvoj komunikačních kompetencí u dětí předškolního věku. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 200 s. ISBN 9788021044548. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v ČR. Brno: MSD, 2005, 416 s. MSD. ISBN 80-86633-37-3. info
Výukové metody
Přednáška a seminář - doplněna bude interaktivní diskusí na vybrané téma.
Metody hodnocení
Téma seminární práce: Děti se speciálními vzdělávacími potřebami v předškolním inkluzivním prostředí. Práce bude zavěšena do odevzdávárny předmětu do 31.12.2024. Rozsah: 3 až 4 strany A4. Ukončení : online test, 30 otázek. Pro splnění je nutných 20 správných odpovědí.
Náhradní absolvování
V případě zahraničního výjezdu je možné předmět absolvovat v~náhradní podobě. Po návratu z~výjezdu bude student/tka absolvovat závěrečný online test a odevzdá seminární práci do odevzdávárny předmětu v~IS.
Informace učitele
Další informace budou sděleny vyučujícím na začátku semestru.
Studijní opora
https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2024/XSPk01/index-cbKFiS.qwarp?prejit=14184659
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/XSPk01