XTV24 Teorie a praxe tělesné výchovy a výchovy ke zdraví

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/2/1. 12 hodin. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc. (přednášející)
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Viktor Pacholík, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Hana Šeráková, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XTV24/KombiOst01: Pá 15. 11. 10:00–11:50 tělocvična Poříčí 31, Pá 6. 12. 10:00–11:50 tělocvična Poříčí 31, H. Šeráková
XTV24/KombiSem01: Pá 27. 9. 16:00–17:50 učebna 20, Pá 4. 10. 16:00–17:50 učebna 21, Pá 1. 11. 15:00–16:50 učebna 20, Pá 8. 11. 15:00–16:50 učebna 20, L. Mužíková
XTV24/PrezOst01: Po 13:00–13:50 tělocvična Poříčí 31, H. Šeráková
XTV24/PrezPred01: St 11:00–12:50 učebna 35, L. Mužíková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti se seznámí se základními faktory ovlivňujícími zdraví jednotlivce i populace. Získají orientaci v pohybových aktivitách podporujících zdravý vývoj dítěte, v programech podporujících zdraví a možnostech výchovy ke zdraví v mateřských školách.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu je student schopen interpretovat a v praxi aplikovat základní poznatky z teorie tělesné výchovy a výchovy ke zdraví, rozumí zásadám, metodám a formám práce uplatňované v současném pojetí pohybových aktivit a výchovy ke zdraví u dětí předškolního věku.
Osnova
  • Teorie: 1. Pojem zdraví – pojetí, definice, historie. Společnost a zdraví, zdravotní stav obyvatelstva, programy podporující zdraví (Zdraví 2020). Faktory ovlivňující zdraví (rizikové a protektivní faktory), zdravý životní styl. 2. Vzdělávací oblasti Dítě a jeho tělo a Dítě a ten druhý – dílčí vzdělávací cíle, vzdělávací nabídka, očekávané výstupy a možná rizika ohrožující úspěch vzdělávacích záměrů. 3. Výživa a zdraví, výživová doporučení, výživové chování dětí. 4. Pohyb a zdraví. Pohybové aktivity pro zdraví, zdravotně orientovaná zdatnost. Pohybové aktivity zdravých a zdravotně oslabených dětí. 5. Zásady didaktiky tělesné výchovy a výchovy ke zdraví nejmenších dětí a dětí hendikepovaných 6. Prevence chronických neinfekčních onemocnění v prostředí mateřské školy. 7. Problematika obezity – typy, etiologie, epidemiologie, prevence. 8. Významem her a hravých činností v tělesné výchově a výchově ke zdraví předškoláků. Problematika úrazů a jejich prevence. 9. Prevence závislostí. Kouření, alkohol, závislostní chování. 10. Zásady sexuální výchovy pro děti předškolního věku, syndrom CAN. 11. Výchova ke zdraví v mateřské škole (cíle, obsah a metody výchovy ke zdraví). Programy a projekty pro podporu zdraví v mateřské škole. 12. Tělesná výchova a výchova ke zdraví v každodenní praxi učitele mateřské školy. Shrnutí problematiky. Praxe: Základní pojmy související s pohybovými hrami a používaným náčiním, základní pravidla a organizační pokyny pro realizaci her vhodných pro předškolní věk. Pohybové hry a průpravná cvičení pro rozvoj pohybových schopností, hry pro manipulaci s náčiním, hry soutěživé, tvořivé a smyslové, hry pro zdokonalování pohybových dovedností jako součást jednotlivých tematických celků se zdůrazněním výchovného využití her (smysl pro fair-play). Bezpečnost při hrách se zaměřením na vhodné oblečení a obuv, zejména při hrách v obtížnějších podmínkách. Prevence úrazů. Zvládání základních pohybových dovedností ve spojení s prostorovou orientací, překonáváním překážek, ovládání náčiní, pohyb ve skupině dětí, pohyb v různém prostředí a na různém povrchu. Shrnutí učiva, plnění zápočtových požadavků.
Literatura
    povinná literatura
  • KOUŘILOVÁ, Iva, Hana DVOŘÁKOVÁ, Lenka VOJTÍKOVÁ a Hana JANOŠKOVÁ. Pohyb v životě dítěte (od narození do předškolního věku). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2021. Elportál. ISBN 978-80-210-8644-9. html url PURL info
  • MACHOVÁ, Jitka a Dagmar KUBÁTOVÁ. Výchova ke zdraví. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2015, 312 stran. ISBN 9788024753515. URL info
    neurčeno
  • DVOŘÁKOVÁ, Hana. Didaktika tělesné výchovy nejmenších dětí a dětí s hendikepy. Praha: Univerzita Karlova, 2000. ISBN 80-7290-005-6.
  • GUILLAUD, Michèle. Relaxace v mateřské škole : program relaxačních činností a her na celý rok. Translated by Lucie Hučínová, Illustrated by Olga Ptáčková. Vydání třetí. Praha: Portál, 2015, 94 stran. ISBN 9788026208778. info
  • ŠERÁKOVÁ, Hana. Cvičím pro zdraví a baví mě to. Illustrated by Jitka Hájková. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 46 stran. ISBN 9788021048331. info
  • DVOŘÁKOVÁ, Hana. Sportujeme s nejmenšími dětmi. Vyd. 2., přeprac. Velké Bílovice: TeMi CZ, 2009, 123 s. ISBN 9788087156261. info
  • DVOŘÁKOVÁ, Hana. Pohybem a hrou rozvíjíme osobnost dítěte :[tělesná výchova ve vzdělávacím programu mateřské školy]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 137 s. ISBN 80-7178-693-4. info
  • BOROVÁ, Blanka. Cvičíme s malými dětmi :náměty pro rozvoj pohybových dovedností dětí od 3 do 8 let. Illustrated by Patricie Koubská. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 125 s. ISBN 80-7178-223-8. info
Výukové metody
Pravidelná kontaktní výuka. Teoretická příprava, komentovaný výklad, diskuze k předmětné problematice. Metody slovní, názorně demonstrační a praktické.
Metody hodnocení
Teorie: Aktivní účast ve výuce. Závěrečný didaktický test. Praxe: Aktivní účast ve výuce. Ukázky organizace her na zadané téma; písemná příprava metodického výstupu.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/XTV24