XVV05 Reflektovaná praxe k výtvarným projektům

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/0/1. 12 hodin praxe. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Bc. Pavla Novotná, Ph.D. (cvičící)
doc. PaedDr. Hana Stadlerová, Ph.D. (cvičící)
Bc. Eliška Bařina Barochová (pomocník)
Dana Jakubjanská, DiS. (pomocník)
Garance
Mgr. Bc. Pavla Novotná, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Jana Nedomová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XVV05/OS01: Pá 21. 3. 8:00–13:50 , Pá 11. 4. 8:00–13:50 , H. Stadlerová
XVV05/PrezOst01: Pá 28. 3. 8:00–13:50 , Pá 4. 4. 8:00–13:50 , P. Novotná
Předpoklady
NOW( XVV04 Výtvarné projekty )
Splnění předmětu XVVp04.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět probíhá v součinnosti s teoreticky-praktickou přípravou semináře Výtvarné projekty s reflektovanou praxí. Cílem předmětu je aplikovat a účinně transformovat poznatky a specifická témata probíraná v tomto semináři do praxe a zároveň rozvíjet a prohloubit reflektivní a sebereflektivní dovednosti ve vztahu k budoucí učitelské profesi.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student bude: a) lépe řešit podstatné aspekty pedagogických situací a otázek, které byly předmětem diskuse v seminářích – s ohledem na průběh diskusí v semináři dokáže např. revidovat svůj postoj k motivaci dětí či k řešení různorodých výukových problémů; b) cíleně využívat reflexi a sebereflexi jakožto nástroj profesního učení – dokáže např. pojmenovat souvislost mezi autoregulací vlastního prožívání ve třídě a výsledky učení dětí.
Osnova
  • Plánování, příprava a organizace výtvarného projektu či výtvarné tematické řady (zúčastněné pozorování a plánování na místě realizace) Realizace projektu v určených termínech se skupinou dětí předškolního věku Reflexe a prezentace (součinnosti s předmětem Výtvarné projekty s reflektovanou praxí). Individuální i skupinová práce s reflektivními poznámkami z praxe. Osvojování reflexe a sebereflexe jakožto nástroje profesního učení se zřetelem k obecně pedagogickému a psychologickému aspektu práce učitele.
Literatura
    doporučená literatura
  • STADLEROVÁ, H. a kol. Zkušenost, odbornost, praxe v psychodidaktické přípravě učitele výtvarné výchovy v primárním vzdělávání. Brno: MU. ISBN978-80-210-539Babyrádová, H. (2005). Výtvarná dílna. Praha: TRITON. David J. (2008). Století dítěte a výzva obra
  • ROESELOVÁ, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: SARAH, 1997. ISBN 80-902267-2-8
  • Kol. (1996). Tvořivost v práci učitele a žáka. Brno: Paido. Kirchnerová, V. & R. Rubešová (2014). Hravé tvoření pro malá stvoření. Praha: Portál. Kirchnerová, V. & R. Rubešová 2014. Výchova prožitkem. Tvořivé hry a činnosti pro MŠ. Praha: Portál. Smith,
  • STADLEROVÁ, Hana, Pavla NOVOTNÁ a Eva KALIČINSKÁ. Děti pro Lidice. Children for Lidice. International Childrens Exhibition of Fine Arts Lidice. první. Brno: Památník Lidice. Masarykova univerzita., 2017, 173 s. ISBN 978-80-210-8823-8. info
    neurčeno
  • HAZUKOVÁ, Helena. Didaktika výtvarné výchovy. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2010, 108 s. ISBN 9788072904341. info
  • SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, Jan SLAVÍK a Helena HAZUKOVÁ. Výtvarné čarování : artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. 2., upravené (V SPL-Práce. Úvaly: Albra (redakce SPL-Práce), 2010, 167 stran. ISBN 9788073610791. info
  • HAZUKOVÁ, Helena. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2000, 36 s. info
  • HAZUKOVÁ, Helena. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1995, 57 s. info
Výukové metody
Učitelská praxe a vlastní realizace výtvarné tematické řady či projektu se skupinou dětí; práce s reflektivními poznámkami a profesním portfoliem pro výtvarné činnosti.
Metody hodnocení
Aktivní účast (100%). Splnění hlavního úkolu: průběžná příprava výtvarného projektu (povinné konzultace) v rámci předmětu Výtvarné projekty s reflektovanou praxí, realizace projektu v rámci tohoto předmětu a reflexe (Výtvarné projekty s reflektovanou praxí). Odevzdání hodnotícího formuláře od provázejícího učitele z mateřské školy (příloha 15 - metodika) a závěrečná prezentace realizovaného (i navazujících nerealizovaných činností) výtvarného projektu či výtvarné (tematické) řady. Prezentace formou komentovaného audiozáznamu, video či fotosekvencí. Reflexe.(v semináři Výtvarné projekty s reflektovanou praxí).
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/XVV05