PdF:YMA01 Rozvoj matematické pregramotno - Informace o předmětu
YMA01 Rozvoj matematické pregramotnosti
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- PhDr. Eva Nováková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Eva Nováková, Ph.D.
Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra matematiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- YMA01/KombiSem01: Pá 4. 10. 16:00–17:50 učebna 32, Pá 1. 11. 16:00–17:50 učebna 32, E. Nováková
YMA01/PrezSem01: Út 12:00–12:50 učebna 32, E. Nováková - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Předškolní pedagogika (program PdF, N-PP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je připravit studenty na rozvoj dětí v oblasti matematické pregramotnosti vnímané jako komplex schopností, dovedností, postojů a hodnot potřebných pro zahájení a úspěšné rozvíjení matematické gramotnosti ve školním vzdělávání. Studenti budou schopni charakterizovat teoretické základy aritmetické i geometrické komponenty matematické (pre)gramotnosti a uplatnit je v konkrétních edukačních situacích při plnění cílů stanovených Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání. Seznámí se se širokou škálou aktivit, činností, prostředků a specifických pomůcek rozvíjejících matematické představy dětí a jejich předmatematické myšlení. Budou připraveni také na práci s dětmi nadanými i s dětmi se specifickými obtížemi, budou schopni stanovit příčiny obtíží dětí v této oblasti a tyto jejich obtíže kompenzovat.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu • schopen prokázat potřebnou orientaci v jednotlivých oblastech matematické pregramotnosti (kvantita, početní a číselné pojmy a operace; elementární geometrické pojmy; orientace v rovině, v prostoru a v čase), • umět aplikovat osvojené základy matematiky při realizaci vhodně zvolených aktivit v prostředí MŠ, • umět reflektovat a analyzovat situace, zaměřené k rozvoji matematických představ dětí s využitím specifických didaktických postupů a pomůcek.
- Osnova
- 1) Vývoj poznávacích schopností a početních představ v předškolním věku na pozadí některých teorií učení. Piagetova teorie kognitivního vývoje a Vygotského koncept zóny nejbližšího vývoje. 2) Vnímání kvantity v předškolním věku (separovaný a univerzální/generický model kvantity v pojetí Hejného). 3) Druhy reprezentace přirozeného čísla (Bruner). Význam názornosti, stavebnice a didaktické pomůcky. 4) Rozvoj geometrických představ. Prostor a rovina, 3D a 2D modely reality. Prostorová představivost a prostorová inteligence (Gardner), van Hieleho koncept vývoje geometrického myšlení. 5) Orientace v prostoru a v rovině, vnímání a organizace prostoru. Multisenzorické vnímání, manipulativní činnosti. 6) Geometrické modelování, pravidelnosti (rytmus) a symetrie. 7) Propedeutika míry. Rozměry v reálném životě dítěte. 8) (Pre)logické myšlení. Informace, komunikace, jazyk. 9) Orientace v čase, vnímání časových pojmů a souvislostí. 10) Rozvíjení matematické pregramotnosti prostřednictvím literárního textu, výtvarných, pohybových a hudebních aktivit, dramatizace.
- Literatura
- povinná literatura
- FUCHS, Eduard, Hana LIŠKOVÁ a Eva ZELENDOVÁ. Rozvoj předmatematických představ dětí předškolního věku. Předškolní vzdělávání očima praxe. 1. vyd. Praha: Jednota českých matematiků a fyziků, 2015, 250 s. ISBN 978-80-7015-566-0. info
- KASLOVÁ, Michaela. Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2010, 206 s. ISBN 9788086307961. info
- doporučená literatura
- BLAŽKOVÁ, Růžena. Didaktika matematiky se zaměřením na specifické poruchy učení. 1. vydání. Masarykova univerzita, 2017, 194 s. ISBN 978-80-210-8673-9. info
- KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA. Předškolní a primární pedagogika: Predškolská a elementárna pedagogika. 2. vyd. Praha: Portál, 2010, 455 s. ISBN 978-80-7367-828-9. info
- HEJNÝ, Milan a František KUŘINA. Dítě, škola a matematika :konstruktivistické přístupy k vyučování. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 187 s. ISBN 80-7178-581-4. info
- HEJNÝ, Milan a Naďa STEHLÍKOVÁ. Číselné představy dětí. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 1999, 123 s. ISBN 80-86039-98-6. info
- neurčeno
- rozvíjíme předmatematické myšlení dětí
- Výukové metody
- Seminář. Diskuse k daným tématům na základě prezentace studentů. Reflexe videozáznamů didaktických situací.
- Metody hodnocení
- Aktivní účast v semináři. Splnění průběžně zadávaných úkolů - PowerPointová prezentace v semináři a zpracování písemné seminární práce v rozsahu cca 5 stran na dané téma.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/YMA01