PdF:YPP02 Pedagogicko-psychologické diag - Informace o předmětu
YPP02 Pedagogicko-psychologické diagnostické postupy v praxi učitele mateřské školy
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 1/2/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- PhDr. Táňa Fikarová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Bc. Šárka Hlaváčová (přednášející)
Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D. (přednášející)
MUDr. Markéta Klimešová (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Olga Bubnová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- YPP02/KombiSem01: Pá 27. 9. 14:00–15:50 učebna 30, Pá 11. 10. 14:00–15:50 učebna 35, Pá 25. 10. 14:00–15:50 učebna 32, Pá 8. 11. 14:00–15:50 učebna 28, Pá 22. 11. 13:00–14:50 učebna 36, Pá 6. 12. 14:00–15:50 učebna 37, Š. Hlaváčová, V. Najvarová
YPP02/PrezSem01: Út 9:00–10:50 učebna 3, T. Fikarová, Š. Hlaváčová, V. Najvarová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Předškolní pedagogika (program PdF, N-PP) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je rozšířit a prohloubit diagnostické kompetence studentů. Předmět směřuje k tomu, aby student chápal smysl diagnostické činnosti učitele a rozuměl způsobům spolupráce s odborníky při zjišťování schopností, znalostí, dovedností, potřeb a zvláštností dítěte. Na základě takto získaných informací student posoudí správnost provedené diagnostické činnosti a efektivnost nastavených opatření.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen: - Vysvětlit základní terminologii spojenou s diagnostickou činností; - Ilustrovat použití diagnostických metod na konkrétních případech; - Popsat systém poradenství ve školství; - Vytvořit adekvátní plán podpory a intervence.
- Osnova
- 1. Teoretická východiska pedagogické a psychologické diagnostiky a základní pojmy, historie pedagogické diagnostiky 2.-3. Diagnostické metody; Standardy pro užívání diagnostických metod 4. Systém poradenství ve školství; Legislativa 5. Spolupráce učitele se školskými a školními poradenskými zařízeními; Práce s posudky; Individuální vzdělávací plán 6. Nestrukturované a strukturované pozorování v terénu v kontextu diagnostického procesu 7. Rozhovor v kontextu diagnostického procesu 8. Pedagogická diagnostika připravenosti dítěte na školní vzdělávání, motivace a zájmů dítěte. 9. Individualizace a diferenciace; Implementace podpůrných opatření 10. Diagnostika rodiny jako výchovného činitele 11.-12. Komplexní diagnostika dítěte s obtížemi - diagnostika, návrh podpůrných opatření, spolupráce s poradenskými zařízeními a rodinou
- Literatura
- povinná literatura
- SYSLOVÁ, Zora, Jana KRATOCHVÍLOVÁ a Táňa FIKAROVÁ. Pedagogická diagnostika v mateřské škole. Práce s portfoliem dítěte. Praha: Portál, 2018, 125 s. Výchova a vzdělávání (22). ISBN 978-80-262-1324-6. info
- SYSLOVÁ, Zora a Jana KRATOCHVÍLOVÁ. Pedagogická diagnostika v práci učitele mateřské školy. In Dagmar Pilařová. Školní zralost a její diagnostika. První. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Raabe, 2017, s. 93-136, 43 s. Výběr z aktuálních školských témat: Čtvrtletník pro mateřské školy I. ISBN 978-80-7496-319-3. info
- doporučená literatura
- ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Vydání třetí. Praha: Portál, 2011, 207 stran. ISBN 9788026200444. info
- neurčeno
- TOMANOVÁ, Dana. Úvod do pedagogické diagnostiky v mateřské škole. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006, 113 s. ISBN 8024414260. info
- Výukové metody
- přednáška, cvičení, praxe
- Metody hodnocení
- ústní zkouška, seminární práce
- Studijní opora
- https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2024/YPP02/index.qwarp
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/YPP02