YPPk04 Pedagogický výzkum a jeho metodologie
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/0/.7. 8 konzultací. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Tereza Češková, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Olga Bubnová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- SOUHLAS
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Předškolní pedagogika (program PdF, N-PP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je zvýšit citlivost studentů vůči specifickým aspektům (zejména písemné) odborné komunikace. Vytváří předpoklady pro realizaci (akčního) výzkumu v budoucí profesní praxi studentů a pro realizaci empirického výzkumu v rámci jejich seminárních či kvalifikačních prací. Předmět poskytuje studentům informace o tom, co je to (pedagogický) výzkum, jaké jsou jeho druhy, jak se výzkum plánuje a realizuje, jaké jsou fáze výzkumu, jak se vymezuje výzkumný problém, jak se provádí výběr vzorku, volba metod, sběr dat, jak se data zpracovávají a interpretují.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu se studenti budou schopni orientovat v metodologické terminologii; navrhnout design (např. akčního) výzkumného šetření pro potřeby diplomové práce, včetně zdůvodnění výběru konkrétních výzkumných metod a postupů sběru a analýzy dat; zpracovávat odborné práce v souladu s pravidly (např. citačními) respektovanými v oboru; interpretovat výsledky výzkumů.
- Osnova
- 1. Obecné principy akademické komunikace.
- 2. Odborné i popularizační časopisy, časopisy profesní.
- 3. Struktura odborného textu a etické principy odborné komunikace včetně problému plagiátorství.
- 4. Technické náležitosti seminárních a závěrečných prací včetně používání citačních norem.
- 5. Pedagogický výzkum, jeho specifika a možnosti využití výzkumu v práci učitele.
- 6. Výzkumný problém; stanovení, typické nedostatky, typy výzkumných problémů. Příprava výzkumu. Bibliografické citace. Fáze výzkumu. Výzkum základní, aplikovaný, teoretický, praktický, deskriptivní.
- 7. Akční výzkum v učitelské profesi.
- 8. Kvalitativní výzkum (tvorba teorie). Postup kvalitativního výzkumu. Výběr případů, vstup do terénu, validita a reliabilita,
- 9. Kvantitativní výzkum (ověřování teorie). Proměnné. Operacionalizace. Hypotézy. Výběrový soubor a jeho rozsah. Náhodný výběr, stratifikovaný výběr, záměrný výběr. Předvýzkum. Zpracování údajů. Zásady interpretace.
- 10. Výzkumné metody a techniky v pedagogice. Pozorování (strukturované, nestrukturované). Dotazník (zásady konstrukce dotazníku, položky, konstrukce položek, typy otázek/položek, administrace, návratnost, vyhodnocování). Interview (druhy, prostředí, průběh, vyhodnocování).
- Literatura
- Úvod do pedagogického výskumu (Orig.) : Úvod do pedagogického výzkumu [Gavora, 2000]. info
- CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu : základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016, 254 stran. ISBN 9788024753263. URL info
- DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost :příručka pro uživatele. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 374 s. ISBN 9788024601397. info
- STRAUSS, Anselm L. a Juliet M. CORBIN. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Translated by Stanislav Ježek. Vyd. 1. Brno: Sdružení Podané ruce, 1999, vi, 196. ISBN 808583460X. info
- Výukové metody
- Konzultace, teoretická příprava práce s odbornou literaturou.
- Metody hodnocení
- Kolokvium - odborná rozprava na téma připravované diplomové práce.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/YPPk04