YSPp01 Oslabení dílčích funkcí a prevence deficitů v předškolním věku
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- PhDr. Mgr. Petra Dvořáčková (přednášející)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Petra Dvořáčková
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- SOUHLAS
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Předškolní pedagogika (program PdF, N-PP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenta s projevy oslabení dílčích funkcí u dítěte v předškolním věku a možnostmi jejich rozvoje v MŠ.
- Výstupy z učení
- Student se seznámí s projevy oslabení dílčích funkcí u dítěte předškolního věku v kognitivních a percepčních funkcích, v oblasti sociální a emoční.
Student získá přehled základních možností podpory dítěte a rozvoje jednotlivých oslabených funkcí. - Osnova
- Oslabení dílčích funkcí – definice, obsah pojmu.
- Zrakové vnímání a jeho možné oslabení, možnosti rozvoje u dítěte v předškolním věku.
- Sluchové vnímání a jeho možné oslabení, možnosti rozvoje u dítěte v předškolním věku.
- Pozornost a její možné oslabení, možnosti rozvoje u dítěte v předškolním věku.
- Paměť a její možné oslabení, možnosti rozvoje u dítěte v předškolním věku.
- Intermodální kódování a jeho možné oslabení, možnosti rozvoje u dítěte v předškolním věku.
- Grafomotorika a její možné oslabení, možnosti rozvoje u dítěte v předškolním věku.
- Specifika emoční a sociální zralosti u dítěte v předškolním věku.
- Literatura
- POKORNÁ, V. Jak poznáme sklony dítěte k dyslexii, dysgrafii dyskalkulii. Praha: Fortuna, 1994
- SINDELAROVÁ,B. Předcházíme poruchám učení. Praha Portál 1996.
- POKORNÁ, V. Vývojové poruchy učení v dětství a dospělosti. Praha: Portál, 2010. ISBN: 978-80-7367-223-2.
- ZELINKOVÁ, Olga. Dyslexie v předškolním věku? Vyd. 1. Praha: Portál, 2008, 197 s. ISBN 9788073673215. info
- Výukové metody
- Prezentace jednotlivých oblastí oslabení výkonu, diskuze, praktická cvičení spojená s reedukačními metodami a technikami, práce s pomůckami.
- Metody hodnocení
- Případová studie podle studentem zvoleného zadání.
- Informace učitele
- Upřesňující informace (aktualizovaný seznam literatury, okruhy atd.) budou sděleny vyučujícím na začátku semestru.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/YSPp01