PdF:YSPk02 Alternativní a augmentativní k - Informace o předmětu
YSPk02 Alternativní a augmentativní komunikace u dětí předškolního věku
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/0/.7. 8 konzultací. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Michaela Plšková (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Předškolní pedagogika (program PdF, N-PP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je studenta seznámit s problematikou alternativní a augmentativní komunikace a cílovou skupinou uživatelů se zřetelem k dětem předškolního věku. Prezentována bude charakteristika komunikačních systémů užívaných v naší i zahraniční praxi, včetně problematiky výběru vhodného komunikačního systému.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student: - má přehled o možnostech využití systémů AAK a jejich klasifikaci, systémech užívaných v naší praxi; · zná principy komunikace prostřednictvím systémů AAK, facilitačních technikách; · zná principy využití AAK jako prostředku rozvoje komunikační schopnosti dětí předškolního věku; · orientuje se v oblastech, které je třeba zhodnotit při výběru vhodného komunikačního systému.
- Osnova
- Vymezení problematiky AAK, dělení a klasifikace systémů. · Charakteristika a cílová skupina uživatelů. · Komunikační pas a jeho tvorba. · Charakteristika a využití systémů – piktogramy, komunikační deník a tabulka. · Charakteristika a využití systému – Znak do řeči. · Charakteristika a využití systémů VOKS. · Charakteristika a využití systémů – sociální a globální čtení. · Technické pomůcky a software užívaný v oblasti alternativní a augmentativní komunikace. · Případové studie – ukázky aplikace systémů AAK u dětí. · Problematika výběru vhodného komunikačního systému. · Techniky facilitace – komunikace s uživatelem AAK. · Koncepce pomůcek AAK – komunikační deníky a tabulky apod. Prezentace pomůcek, diskuse.
- Literatura
- povinná literatura
- BOČKOVÁ, Barbora. Vybrané kapitoly z alternativní a augmentativní komunikace : Učební text. Online. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7896-3. URL info
- doporučená literatura
- ŠAROUNOVÁ, Jana. Metody alternativní a augmentativní komunikace. Vydání první. Praha: Portál, 2014, 150 stran. ISBN 9788026207160. info
- JANOVCOVÁ, Zora. Alternativní a augmentativní komunikace : učební text. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 52 s. ISBN 9788021051867. info
- neurčeno
- Další tituly a studijní materiály budou prezentovány ve výuce
- Výukové metody
- Seminář, diskuse, praktická cvičení
- Metody hodnocení
- 1. Písemný test (podmínkou úspěšného zvládnutí testu je 75 % správných odpovědí) 2. Rozprava spojená s prezentací vytvořené AAK pomůcky.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/YSPk02