PdF:YVVp01 Artefiletika v předškolním vzd - Informace o předmětu
YVVp01 Artefiletika v předškolním vzdělávání
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 1/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Veronika Rodová, Ph.D. (přednášející)
doc. PaedDr. Hana Stadlerová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bc. Pavla Novotná, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PaedDr. Hana Stadlerová, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- YVVp01/01: Pá 4. 10. 10:00–11:50 učebna 13, Pá 25. 10. 16:00–17:50 učebna 21, Pá 1. 11. 14:00–15:50 učebna 19, Pá 13. 12. 12:00–13:50 učebna 13, P. Novotná, V. Rodová, H. Stadlerová, D. Taylor
YVVp01/02: Út 17. 9. 10:00–11:50 učebna 13, Út 24. 9. 10:00–11:50 učebna 13, Čt 3. 10. 8:00–9:50 učebna 21, St 9. 10. 8:00–9:50 učebna 21, Út 15. 10. 9:00–10:50 učebna 19, Út 22. 10. 9:00–10:50 učebna 19, Út 29. 10. 10:00–11:50 učebna 13, Út 5. 11. 10:00–11:50 učebna 13, Čt 14. 11. 8:00–9:50 učebna 13, Čt 21. 11. 8:00–9:50 učebna 13, Út 26. 11. 9:00–10:50 učebna 13, Út 3. 12. 9:00–10:50 učebna 13, Út 10. 12. 9:00–10:50 učebna 13, P. Novotná, V. Rodová, H. Stadlerová, D. Taylor - Předpoklady
- SOUHLAS
Absolvování didaktiky výtvarných činností, didaktiky hudební výchovy a základů dramatické výchovy. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Předškolní pedagogika (program PdF, N-PP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je představit možnosti uplatnění expresivní tvorby v pomáhajících profesích a nabídnout pojetí, které respektuje individuální dispozice dítěte a směřuje k sebepoznání, osobnostnímu a sociálnímu rozvoji v předškolním vzdělávání. Předmět nabídne teorii a praxi artefiletického pojetí expresivní tvorby (výtvarné, hudební, dramatické) v mateřské škole. Přiblíží jeho specifika, nabídne příklady, jak realizovat artefiletické činnosti v mateřské škole. Bude se zabývat konkrétními příklady z pedagogické praxe, které prokazují přínos osobnostnímu a sociálnímu rozvoji se zaměřením na děti se speciálními vzdělávacími potřebami.
- Výstupy z učení
- Orientovat se v problematice různorodých pojetí výtvarného a hudebního vzdělávání a uplatnění expresivní tvorby v pomáhajících profesích. Projevit znalosti a dovednost z artefiletiky, umět projektovat, realizovat a reflektovat výtvarnou, hudební a dramatickou činnost pro předškolní vzdělávání v artefiletickém pojetí.
- Osnova
- Osobnostní a sociální rozvoj dítěte v předškolním vzdělávání Role umění v předškolním vzdělávání Arteterapie, speciální výtvarná výchova, artefiletika, muzikofiletika – teoretická východiska, odlišnosti Principy artefiletické koncepce Průběh artefiletické aktivity v mateřské škole Expresivní tvorba a reflexivní dialog Přínos artefiletiky v předškolním vzdělávání
- Literatura
- doporučená literatura
- DRLÍČKOVÁ, S. (2014). Muzikofiletika. In Arteterapie, 2014, č. 34, s. 75–89. GÉRINGOVÁ, J. (2011). Pomáhající profese. Tvořivé zacházení s odvrácenou stranou. Praha: Triton. SLAVÍK, J. (1997). Od výrazu k dialogu ve výchově. Artefiletika. Praha: Karoli
- Výukové metody
- tvořivé, zážitkové a reflektivní činnosti
- Metody hodnocení
- Aktivní účast (100%), reflexe procesu tvorby
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/YVVp01