PdF:Ze0156 Didaktika geografie 2 - Informace o předmětu
Ze0156 Didaktika geografie 2
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Bc. Darina Mísařová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Hana Pokorná, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Mgr. Hana Pokorná, Ph.D.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Po 10:00–10:50 učebna 4
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
Ze0156/02: Po 12:00–12:50 učebna 5a, D. Mísařová
Ze0156/03: Po 13:00–13:50 učebna 5a, D. Mísařová - Předpoklady
- Předmět probíhá paralelně s reflektivními semináři. Předmět syntetizuje a aplikuje poznatky získané při studiu dílčích geografických disciplín a předmětů z pedagogiky a psychologie. Následuje souvislá pedagogická praxe.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství zeměpisu pro základní školy (program PdF, N-ZE2) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je připravit studující na profesi učitele.
K tomu je třeba, aby studující prokázali, že jsou způsobilí:
a) předávat odborné geografické poznatky v podobě přizpůsobené věku žáků
b) tvořit školní kurikulum, připravovat, realizovat a hodnotit výuku s oporou o doporučení vyplývající z legislativy nebo profesních organizací a iniciativ zaštiťujících učitele geografie.
Výuka je rozdělena na přednášky a seminář. V přednáškách jsou prezentovány teoretické i praktické základy a souvislosti oboru. Vybraná témata jsou následně následně rozpracovávána v semináři. - Výstupy z učení
- Na konci výuky předmětu bude student schopen:
Vysvětlit, v čem spočívá problém mezery mezi teorií a praxí geografického vzdělávání.
Charakterizovat jednotlivé vývojové etapy geografického vzdělávání v Česku;
Plánovat výuku se zvláštním zřetelem k požadavku kontinuity a progrese v kurikulu.
S oporou o přípravu jedné modelové vyučovací hodiny/celku učiva zdůvodnit vzdělávací význam příslušného tématu pro žáka, s oporou o teoretické znalosti o kvalitě výuky zeměpisu obhájit stanovené cíle, použité metody, organizační formy, didaktické prostředky, a způsob hodnocení žáků.
Zdůvodnit význam pedagogického výzkumu pro další vývoj geografického kurikula a pro vlastní školní praxi;
Charakterizovat a aplikovat v praxi vybrané on-line zdroje pro výuku zeměpisu.
Zpracovat vlastní školní vzdělávací program. - Osnova
- Přednášky vedou k přípravě studujících k odborné rozpravě (s portfoliem), okruhy jsou uvedeny ve studijních materiálech předmětu. Ne všechna témata jsou pokryta přednáškami.
- Literatura
- povinná literatura
- The handbook of secondary geography. Edited by Mark Jones. First published. Sheffield: Geographical Association, 2017, 351 stran. ISBN 9781843773771. info
- Výukové metody
- Lectures. Individuální, párová a skupinová práce s informačními zdroji. Prezentace výsledků individuální/párové/skupinové práce na semináři a následná diskuse.
- Metody hodnocení
- Vypracování zadaných cvičení, jejich včasné odevzdání a schválení vyučujícím předmětu.
Kolokvium (ve skupinách tvořených 2-3 studenty)
Okruhy k odborné rozpravě u kolokvia (s portfoliem) kopírují státnicové otázky z didaktiky geografie (okruhy A), které jsou zveřejněny na webu Katedry geografie
https://geografie.ped.muni.cz/studium/ukonceni-studia
Ve studijních materiálech předmětu jsou k dispozici studijní opory ve formě studijních textů, videí a PPT prezentací. Klíčová je práce s odbornou literaturou uvedenou u každé otázky - většinou se jedná o kapitoly z celosvětově využívané učebnice didaktiky geografie.
Průběh kolokvia: 1. Studující si vylosují otázky a během 10-15 minut si písemně připraví odpovědi. 2. Studující se představí - místo, odkud pochází, bydliště, koníčky... 3. Studující představí OSNOVU odpovědi na otázku. Nejde o ucelený výklad, jde o popis bodů, kterým by bylo možné se hlouběji věnovat, kdyby se nejednalo o kolokvium, ale o dlouhou odbornou rozpravu: a) nejprve... b) poté... c) následně... d) dále... ... e) v portfoliu k tomu mám... f) pokud mám prezentovat vlastní názor... g) čerpal/a jsem z... této otázce mám nastudovánu také následující literaturu... doporučuji předveším... - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/Ze0156