PdF:ZS1BK_LDL1 Methodology - Lit. 1 - Course Information
ZS1BK_LDL1 Methodology - Teaching Literature 1
Faculty of EducationSpring 2023
- Extent and Intensity
- 0/0/.3. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Department of Czech Language and Literature – Faculty of Education
Contact Person: Petra Rozbořilová
Supplier department: Department of Czech Language and Literature – Faculty of Education - Prerequisites (in Czech)
- ZS1BK_LPM2 Literature for the Y. A. 2
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Primary School Teacher Education (programme PdF, C-CV)
- Primary School Teacher Training (programme PdF, M-ZS5)
- Course objectives
- Having met the course requirements, students will be able to understand the basic questions of the field, they will be able to explain the basic techniques of reading and diagnostics at primary level, they will be able to use the information about the evaluation criteria of readers in their own assessment of a chosen title.
- Syllabus
- 1. The subject and objectives of the literary education in the curriculum. Universal questions of the subject and objectives of the literary education as a part od aesthetical education. 2. Conceptions of the contemporary readers and textbooks. Most frequent textbooks, main features of this conceptions, publishers. 3. Reading in upper classes of primary school, reading skills, valuation of reading, understanding of texts, reading literacy.
- Literature
- Čítanky a didaktické materiály pro 2.-5. ročník základní školy - nakladatelství Alter, Didaktis, Dialog, Fortuna, Fraus, Fragment, Nová škola, Prodos, SPN, a.s.
- TOMAN, Jaroslav. Didaktika čtení a primární literární výchovy. 1. vyd. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2007, 116 s. ISBN 9788073940386. info
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání : s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Edited by Jan Tupý - Jaroslav Jeřábek. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2005, 126, 92. ISBN 8087000021. info
- TOMAN, Jaroslav. Metodická příručka k čítankám pro 2.- 5. ročník základní školy. Praha: Fortuna, 2000, 111 s. ISBN 8071686824. info
- TOMAN, Jaroslav. Dětské čtenářství a literární výchova. Brno: Cerm, 1999, 22 s. ISBN 8072041118. info
- PRŮCHA, Jan. Učebnice: Teorie a analýzy edukačního média. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-49-4. info
- CHALOUPKA, Otakar. Rodina a počátky dětského čtenářství. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995, 103 s. ISBN 80-85865-40-8. info
- CHALOUPKA, Otakar. Škola a počátky dětského čtenářství. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995, 101 s. ISBN 80-85865-41-6. info
- TOMAN, Jaroslav. Vybrané kapitoly z didaktiky čtení a literární výchovy. 1. vyd. České Budějovice: Pedagogická fakulta v Českých Budějovicích, 1990, 70 s. info
- PLCH, Jaromír. O výchově slovesným uměním v mladším školním věku. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981, 197 s. URL info
- Teaching methods
- Theoretical preparation, discussion about the professional course issues.
- Assessment methods
- Completion: credit. Requirements: final essay (the themes and further information - see Information System MU, the folder Learning Materials)
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 4 hodiny.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2023/ZS1BK_LDL1