PdF:ZS1BP_IVZ1 Integrovaný vědní základ I - Informace o předmětu
ZS1BP_IVZ1 Integrovaný vědní základ pro výuku o přírodě a společnosti 1
Pedagogická fakultapodzim 2021
- Rozsah
- 1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Irena Plucková, Ph.D. (přednášející)
doc. RNDr. Eva Trnová, PhD. (přednášející) - Garance
- doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- NOW( ZS1BP_PIV1 Praktikum VPS1 )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Na konci kurzu bude student schopen: vytvořit si správnou představu o Zemi a vesmíru a podmínkách na Zemi. Jde zejména o faktory jako gravitace, elektromagnetické záření aj. Tyto podmínky jsou zásadní pro vznik a vývoj života.
- Výstupy z učení
- Na konci výuky předmětu bude student schopen: • na základě správné představy o Sluneční soustavě a Zemi jako vesmírném tělese charakterizovat jednotlivé objekty Sluneční soustavy a popsat pohyby těchto těles • odvodit vlastnosti těles a odborně správně používat jednotky, měřidla při zkoumání vybraných veličin (délka, objem, hmotnost, síla, teplota a čas) • popsat vnitřní stavbu planety Země, charakterizovat jednotlivé sféry Země, lokalizovat libovolné místo na Zemi s využitím zeměpisné sítě • charakterizovat vybrané minerály, horniny a půdy, na základě zkoumání vlastností těchto neživých přírodnin je bezpečně poznat, u hornin také třídit dle způsobu vzniku • popsat a pomocí jednoduchých experimentů dokázat složení a vlastnosti vybraných látek, s důrazem na vlastnosti vody a vzduchu • rozlišit a pomocí jednoduchých experimentů dokázat vratné a nevratné změny látek, popsat a pomocí jednoduchých experimentů modelovat oběh vody na Zemi • Zmíněná témata by měli být schopni vysvětlit žákům 1. stupně z integrovaného mezioborového hlediska.
- Osnova
- Téma jsou seskupena do 5 přednáškových bloků:
- 1. Vesmír pozorovatelný ze Země, Sluneční soustava
- 2. Země jako jedna z planet Sluneční soustavy
- 3. Vlastnosti těles - veličiny a jejich měření
- 4. Geologická stavba Země
- 5. Voda a vzduch na Zemi
- Literatura
- doporučená literatura
- Miléř a Hollan: Klima a koloběhy látek, 2014, Moduly jako prostředek inovace v integraci výuky moderní fyziky a chemie (CZ.1.07/2.2.00/28.0182) http://amper.ped.muni.cz/gw/aktivity/klima.pdf http://amper.ped.muni.cz/gw/aktivity/clima_fluxes.pdf
- NOVÁK, Svatopluk a Simona BARÁNYOVÁ. Zeměpisné učivo ve výuce vlastivědy a přírodovědy. Biologie, chemie, zeměpis. Praha, 2004, roč. 13, 4/2004, s. 199-204. ISSN 1210-3349. info
- GRYGAR, Jiří. Vesmír, jaký je : současná kosmologie (téměř) pro každého. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 1997, 217 s. ISBN 8020406379. info
- PATURI, Felix R. Kronika Země. Edited by Friedrich Strauch - Michael Herholz. 1. vyd. Praha: Fortuna Print, 1995, 576 s. ISBN 80-85873-40-0. info
- DEMEK, Jaromír, Evžen QUITT a Jaroslav RAUŠER. Úvod do obecné fyzické geografie. Vyd. 1. Praha: Academia, 1976, 400 s. info
- Výukové metody
- přednáška
- Metody hodnocení
- písemný test
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2021/ZS1BP_IVZ1