ZS1BP_PHV Praktikum z hudební výchovy

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (cvičící)
Garance
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Předpoklady
ZS1BP_HN4 Hra na nástroj 4
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je zaměřený na osvojení metodických postupů vedoucích k rozvíjení dětské hudební tvořivosti, fantazie, tvůrčího myšlení. Cílem předmětu je: osvojit si základní dovednosti v oblasti činností vokálních; realizovat hlasová, dechová a intonační cvičení v praxi; práce s textem (deklamace) – říkadla a básně; ovládnout základy hry na sopránovou zobcovou flétnu.
Osnova
  • V předmětu Praktikum z hudební výchovy dochází k propojení doposud získaných odborných vědomostí z hudební teorie, harmonie, intonace, dějin hudby a praktických dovedností z nástrojové výuky a hlasové výchovy tak, aby je student uměl aplikovat v praxi. Teoretický úvod do didaktiky hudební výchovy (charakteristika předmětu; tvoření tematických celků a jejich realizace ve vyučovací hodině; stavba a průběh vyučovací hodiny). Činnosti vokální: složky hlasové výchovy; metodický nácvik jednohlasé písně. Základy hry na sopránovou zobcovou flétnu. Zpracování a zápis lidové písně v úpravě pro malé děti (h1, a1, g1, c2, d2). Práce s textem (deklamace) – říkadlo/báseň. Základy dirigování – taktování ve 2/4, ¾ a 4/4 taktu.
Literatura
    povinná literatura
  •  HAVELKOVÁ, K. – CHLÁDKOVÁ, B. Didaktika hudební výchovy 1. Brno, MU 1994.
  •  SYNEK, J. Didaktika hudební výchovy I. Olomouc, 2004.
  •  LASEVIČOVÁ, J. Didaktika hudební výchovy pro obor Učitelství 1. stupně ZŠ. (Distanční výuková opora) OU, Ostrava, 2004.  SEDLÁK, F. Didaktika hudební výchovy na 1. stupni základní školy. Praha: SPN 1985.
    doporučená literatura
  • VÁŇOVÁ, H. Pěvecká tvořivost na základní škole. Praha: SPN 1984.(PT)
  • ŠIMANOVSKÝ, Z. – TICHÁ, A. Lidové písničky a hry s nimi. Praha, Portál, 1999.
  • LÝSEK, F. Metodika hudební výchovy 1. – 5. ročníku ZDŠ. Praha, 1975.
  • JURKOVIČ, P. Od výkřiku k písničce.Praha, Portál, 2012.
  • FROSTOVÁ, J. – VANIAKOVÁ, M. Základy hlasové výchovy pro učitele I. MU, Brno, 1995. FRYŠČÁK, J. Hlasová výchova dítěte. Ostrava: Katedra hudební výchovy Pedagogické fakulty v Ostravě, 1999.
  • ŠKOŘEPOVÁ, K. Hrajeme na zobcovou flétnu. Metodika výuky dětí hry na zobcovou flétnu bez not. Praha, Portál, 2014.
  • TICHÁ, A. Hlasová výchova v dětském sboru. Praha 2004. TICHÁ, A. Učíme děti zpívat. Praha 2005. ISBN 80-7179-916-X
  • TICHÁ, A. – RAKOVÁ, M. Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími: od narození do 8 let. Vyd. 3. – Praha: Portál, 2014.
    neurčeno
  • KVAPIL, Jan a Eva KVAPILOVÁ. Flautoškola 1 : učebnice hry na sopránovou zobcovou flétnu : určeno pro barokní typ zobcové flétny s dvojitým vývrtem spodních otvorů. Edited by Tomáš Hanzlík, Illustrated by Alžběta Skálová. 1. vydání v Bärenreiter P. Praha: Bärenreiter, 2016, 78 stran. info
  • KVAPIL, Jan a Eva KVAPILOVÁ. Flautoškola 1 : učebnice hry na sopránovou zobcovou flétnu. 1. vydání v Editio Bärenr. Praha: Editio Bärenreiter Praha, 2010, 63 stran. info
Výukové metody
Praktická průprava: zpěv – dechová a hlasová cvičení, jednohlasá píseň: práce s textem – doprovod na elementární hudební nástroje; dirigování. Hra na klavír a sopránovou zobcovou flétnu; hra na tělo. Zhudebnění dětského říkadla/básničky a její zápis do notové osnovy.
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář Požadavky k zápočtu: a) Minimálně 80% aktivní účasti v semináři. b) Práce s textem (říkadlo, báseň) – zhudebnění říkadla/básně a její zápis do notové osnovy. 5 říkadel/básniček – doprovod rytmický či pohybové ztvárnění. c) Dechová a hlasová cvičení. d) Zvládnutí základů hry na sopránovou zobcovou flétnu (orientace v tóninách C, D, G, F dur; 5 lidových písní, 3 písně v úpravě pro malé děti (h1,a1,g1,c2,d2)). e) 10 lidových písní, 2 písně od Ladislava Němce a 2 umělé písně: zpěv, hra na klavír a dirigování.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.