Ze0156 Didaktika geografie 2

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Bc. Darina Mísařová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Kateřina Gorčíková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Veronika Korvasová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Hana Pokorná, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Hana Pokorná, Ph.D.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Po 10:00–10:50 učebna 4
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
Ze0156/01: Po 11:00–11:50 učebna 5a, D. Mísařová
Ze0156/02: Po 12:00–12:50 učebna 5a, D. Mísařová
Ze0156/03: Po 13:00–13:50 učebna 5a, D. Mísařová
Předpoklady
Předmět probíhá paralelně s reflektivními semináři. Předmět syntetizuje a aplikuje poznatky získané při studiu dílčích geografických disciplín a předmětů z pedagogiky a psychologie. Následuje souvislá pedagogická praxe.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je připravit studující na profesi učitele.
K tomu je třeba, aby studující prokázali, že jsou způsobilí:

a) předávat odborné geografické poznatky v podobě přizpůsobené věku žáků

b) tvořit školní kurikulum, připravovat, realizovat a hodnotit výuku s oporou o doporučení vyplývající z legislativy nebo profesních organizací a iniciativ zaštiťujících učitele geografie.

Výuka je rozdělena na přednášky a seminář. V přednáškách jsou prezentovány teoretické i praktické základy a souvislosti oboru. Vybraná témata jsou následně následně rozpracovávána v semináři.
Výstupy z učení
Na konci výuky předmětu bude student schopen:
Vysvětlit, v čem spočívá problém mezery mezi teorií a praxí geografického vzdělávání.
Charakterizovat jednotlivé vývojové etapy geografického vzdělávání v Česku;
Plánovat výuku se zvláštním zřetelem k požadavku kontinuity a progrese v kurikulu.
S oporou o přípravu jedné modelové vyučovací hodiny/celku učiva zdůvodnit vzdělávací význam příslušného tématu pro žáka, s oporou o teoretické znalosti o kvalitě výuky zeměpisu obhájit stanovené cíle, použité metody, organizační formy, didaktické prostředky, a způsob hodnocení žáků.
Zdůvodnit význam pedagogického výzkumu pro další vývoj geografického kurikula a pro vlastní školní praxi;
Charakterizovat a aplikovat v praxi vybrané on-line zdroje pro výuku zeměpisu.
Zpracovat vlastní školní vzdělávací program.
Osnova
  • Přednášky vedou k přípravě studujících k odborné rozpravě (s portfoliem), okruhy jsou uvedeny ve studijních materiálech předmětu. Ne všechna témata jsou pokryta přednáškami.
Literatura
    povinná literatura
  • The handbook of secondary geography. Edited by Mark Jones. First published. Sheffield: Geographical Association, 2017, 351 stran. ISBN 9781843773771. info
Výukové metody
Lectures. Individuální, párová a skupinová práce s informačními zdroji. Prezentace výsledků individuální/párové/skupinové práce na semináři a následná diskuse.
Metody hodnocení
Vypracování zadaných cvičení, jejich včasné odevzdání a schválení vyučujícím předmětu.
Kolokvium (ve skupinách tvořených 2-3 studenty)

Okruhy k odborné rozpravě u kolokvia (s portfoliem) kopírují státnicové otázky z didaktiky geografie (okruhy A), které jsou zveřejněny na webu Katedry geografie
https://geografie.ped.muni.cz/studium/ukonceni-studia
Ve studijních materiálech předmětu jsou k dispozici studijní opory ve formě studijních textů, videí a PPT prezentací. Klíčová je práce s odbornou literaturou uvedenou u každé otázky - většinou se jedná o kapitoly z celosvětově využívané učebnice didaktiky geografie.

Průběh kolokvia: 1. Studující si vylosují otázky a během 10-15 minut si písemně připraví odpovědi. 2. Studující se představí - místo, odkud pochází, bydliště, koníčky... 3. Studující představí OSNOVU odpovědi na otázku. Nejde o ucelený výklad, jde o popis bodů, kterým by bylo možné se hlouběji věnovat, kdyby se nejednalo o kolokvium, ale o dlouhou odbornou rozpravu: a) nejprve... b) poté... c) následně... d) dále... ... e) v portfoliu k tomu mám... f) pokud mám prezentovat vlastní názor... g) čerpal/a jsem z... této otázce mám nastudovánu také následující literaturu... doporučuji předveším...
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/Ze0156