PdF:Ze0161 Didaktika geografie 3 - Informace o předmětu
Ze0161 Didaktika geografie 3
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Bc. Darina Mísařová, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Mgr. Hana Pokorná, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Mgr. Hana Pokorná, Ph.D.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- Ze0161/01: Po 14:00–15:50 učebna 5a, D. Mísařová
Ze0161/02: Út 10:00–11:50 učebna 5a, D. Mísařová - Předpoklady
- Předmět probíhá paralelně s učitelskou praxí a reflektivními semináři. Předmět syntetizuje a aplikuje poznatky získané při studiu dílčích geografických disciplín a předmětů z pedagogiky a psychologie.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství zeměpisu pro základní školy (program PdF, N-ZE2) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem seminářů je
(a)prezentovat a objájit přípravu na výuku ověřenou v autentické výuce (max. 20 min.),
(b) navrhnout možnosti, jak je možné výukový obsah prezentovaný v rámci přípravy zpracovat jinak s oporou o popis alternativních pojetí výuky geografie,
(c) prostřednictvím studia odborných textů obhájit svá didaktická rozhodnutí a zaujímat k nim kritický postoj během diskuse s ostatními studenty na semináři. - Výstupy z učení
- Na konci výuky předmětu bude student schopen:
s oporou o teorii popsat a kriticky zhodnotit, jak v reálné školní praxi probíhá výuka zeměpisu;
prostřednictvím samostatné deskriptivní, analytické a kriticko-hodnotící práce samostatně tvořit cíle a obsahy geografického vzdělávání;
Konfrontovat teorie geografického vzdělávání s praktickou realizací výuky zeměpisu;
rozpracovat cíle geografického vzdělávání do konkrétních a měřitelných cílových kategorií.
S využitím vlastních výukových materiálů a příprav vytvořených v rámci kurzu Regionální geografie s didaktikou 1 vytvoří další sadu výukových materiálů ukotvenou v jiných pojetích výuky geografie.
Prezentuje a obhájí 3 různé výukové přípravy vč. výukových materiálů pro žáky založené na různých pojetích výuky geografie (dle zadané struktury).
Zdůvodní a na příkladech vysvětlí, proč a jak je nutné přistupovat k plánování, realizaci a reflexi výuky geografie na základní škole z různých geografických perspektiv.
Na třech odlišných výukových přípravách rámujících jedno geografické téma popíše a zdůvodní cíle, strukturu, výukové činnosti a jejich hodnocení.
Na třech odlišných příkladech uvede, jak je možné rozmanitě a uvedoměle přistupovat k plánování, realizaci a reflexi výuky geografie na základní škole;
Spolupracuje, komunikuje a prezentuje v týmu. - Osnova
- Pojetí výuky geografie a jejich teoretické pozadí
- Aktivizační metody využitelné ve výuce zeměpisu (teorie a praxe)
- Tvorba přípravy na výuku a její kritické zhodnocení
- Literatura
- povinná literatura
- ŘEZNÍČKOVÁ, Dana a Tomáš MATĚJČEK. Úlohy ve výuce geografie. Vydání první. Praha: P3K, 2014, 95 stran. ISBN 9788087343463. info
- neurčeno
- MCINERNEY, Malcolm, John BUTLER, Susan CALDIS, Stephen CRANBY, Susanne JONES, Mick LAW, Alaric MAUDE a Rebecca NICHOLAS. Teaching secondary geography. First published. Cambridge: Cambridge University Press, 2022, xi, 314. ISBN 9781108984638. info
- ROGERS, David. 100 ideas for secondary teachers : outstanding geography lessons. First published. London: Bloomsbury, 2017, x, 118. ISBN 9781472940995. info
- BEST, Brin a Steve PADGET. Secondary starters and plenaries geography : ready-to-use activities for teaching geography. London: Bloomsbury, 2014, xii, 162. ISBN 9781441110916. info
- LEEDER, Andy. 100 ideas for teaching geography. New York, N.Y.: Continuum, 2006, xi, 128. ISBN 0826485383. info
- Výukové metody
- Individuální, párová a skupinová práce s odbornými informačními zdroji. Skupinová diskuse. Samostatné studium odborné literatury.
- Metody hodnocení
- Písemné vypracování nebo ústní prezentace příprav na výuku, jejich včasné odevzdání a schválení vyučujícím předmětu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/Ze0161