PdF:Ze0170 Regionální geografie světa 1 - Informace o předmětu
Ze0170 Regionální geografie světa 1
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- RNDr. Hana Svobodová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- RNDr. Hana Svobodová, Ph.D.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- Ze0170/01: Po 8:00–9:50 učebna 5, H. Svobodová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství zeměpisu pro základní školy (program PdF, N-ZE2) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem výuky je podat představu makroregionech světa jako fungujících systémech regionálních celků různé dimenze a hierarchického zařazení na bázi přírodních a jim odpovídajících hospodářských a sociálních parametrů.
Studenti mají v regionální geografii těchto světadílů projevit umění skládat dílčí komponentní informace a faktické lokalizované informace zařazovat do jejich kontextu. - Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
- Vysvětlit základní přístupy k regionalizaci makroregionu.
- Použít získané informace z dílčích předmětů SG a FG a vysvětlit jejich integrovaný vliv na vlastnosti regionu.
- Interpretovat vědomosti pomocí analytického a prostorového myšlení.
- Popsat vliv přírodních podmínek na prostorové rozmístění obyvatelstva a ekonomické aktivity.
- Student doloží znalosti o přírodních podmínkách, historickém vývoji a rozmístění ekonomických aktivit pomocí atlasu světa.
- Zhodnotit formulaci očekávaných výstupů v RVP ZV ve vztahu k regionální geografii. - Osnova
- 1. Přístupy regionální geografie k vymezení světových makroregionů. Základní charakteristika kontinentu, relativní, absolutní poloha a regionalizace kontinentu.
- 2. Geologie, geomorfologické podmínky. Klimatické a hydrologické podmínky.
- 3. Biogeografie, přírodní regiony a ochrana přírody.
- 4. Historický vývoj kontinentu – kolonizační procesy.
- 5. Prostorové rozmístění obyvatelstva.
- 6. Urbanizační procesy.
- 7. Rozmístění hospodářských aktivit.
- 8. Historie a současnost konfliktů. V případě konceptuální výuku student využívá pro nastudování výše uvedeného povinnou literaturu předmětu. Témata pro konceptuální výuku se mění každý rok podle aktuálního dění - upřesněno je na počátku semestru.
- Literatura
- Výukové metody
- seminář, skupinová diskuze
- Metody hodnocení
- Student by měl být schopen prezentovat své znalosti o regionech světa jako systémech regionálních jednotek v různých rozměrech a hierarchického zařazení na bázi přírodních a příslušných ekonomických a sociálních parametrů. Student prokazuje schopnost sestavit dílčí komponentní informace a faktické umístěné informace a dát je do souvislostí v rámci konceptuálně pojaté výuky.
Hodnocena je aktivní účast na seminářích - příprava 10 otázek do multimediálního testu (MMT) ve skupině a prezentace konkrétního tématu pro výuku. Dosažené skóre z MMT: 60 %, v případě nižšího skóre extra 10 otázek MMT (skóre 60 %) a test znalostí z povinné literatury (12 otázek po 1 bodu, min. 7,0 bodu). - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/Ze0170