Ch4_4P4L Laboratorní cvičení z analytické chemie

Pedagogická fakulta
jaro 2001
Rozsah
0/0/4. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. RNDr. Luděk Jančář, CSc. (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Luděk Jančář, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Alena Vozdecká
Předpoklady
Ch4_2P1P Obecná chemie && Ch4_2P3P Anorganická chemie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Osnova
  • BEZPEČNOST PRÁCE V ANALYTICKÉ LABORATOŘI
  • ZÁKLADNÍ LABORATORNÍ ANALYTICKÉ OPERACE A TECHNIKY, POMůCKY A PŘÍSTROJE
  • 1. SKUPINOVÉ REAKCE IONTů
  • A. Skupinové reakce kationtů
  • B. Skupinové reakce aniontů
  • 2. SELEKTIVNÍ REAKCE KATIONTů
  • 3. SELEKTIVNÍ REAKCE ANIONTů
  • 4. GRAVIMETRIE
  • A. Stanovení železa jako Fe2O3
  • B. Stanovení niklu diacetyldioximem
  • 5. ALKALIMETRIE
  • A. Standardizace 0,1 M roztoku NaOH na kyselinu šťavelovou
  • B. Stanovení H3PO4
  • C. Stanovení amoniakálního dusíku dle Hanuše
  • D. Potenciometrické stanovení HCl
  • E. Potenciometrické stanovení H3BO3
  • 6. ACIDIMETRIE
  • A. Standardizace 0,1 M odměrného roztoku HCl na Na2CO3
  • B. Stanovení Na2CO3 v NaOH dle Winklera
  • 7. CHELATOMETRIE
  • A. Standardizace 0,05 M odměrného roztoku chelatonu
  • B. Stanovení Ca2+ a Mg2+ vedle sebe
  • C. Stanovení hořčíku titrací na indikátor eriochromčerň T
  • D. Stanovení Cu2+
  • 8. ARGENTOMETRIE
  • A. Standardizace 0,05 M roztoku AgNO3 dle Mohra nebo Fajanse
  • B. Stanovení Cl- s vizuální indikací bodu ekvivalence
  • C. Stanovení halogenidů s potenciometrickou indikací
  • 9. MANGANOMETRIE
  • A. Standardizace 0,02 M roztoku KMnO4 na kyselinu šťavelovou
  • B. Stanovení Fe2+
  • C. Potenciometrické stanovení Fe2+
  • D. Stanovení H2O2
  • 10. SPEKTROFOTOMETRIE
  • A. Stanovení železa 1,10-fenanthrolinem
  • B. Stanovení železa kyselinou sulfosalicylovou
  • C. Stanovení Cd2+ 4-(2-pyridylazo)-resorcinem
  • D. Stanovení NO3- po redukci na NO2- kyselinou sulfanilovou a N-(1-naftyl)-ethylendiamin dihydrochloridem
  • 11. CHROMATOGRAFIE NA TENKÉ VRSTVĚ
  • A. Separace směsí potravinářských barviv
  • 12. VYHODNOCOVÁNÍ VÝSLEDKů LABORATORNÍCH ÚLOH – POČÍTAČOVÉ PROGRAMY
Metody hodnocení
Typ výuky: laborator. cvič.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2000, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004.