Bi4_DBI1 Didaktika Bi I.

Pedagogická fakulta
jaro 2002
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. RNDr. Zdeňka Lososová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Zdeňka Lososová, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. RNDr. Zdeňka Lososová, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: seminární skupiny max. 20 osob
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Úvod do didaktiky, učivo přírodopisu - zařazení na základní a obecné škole. Učební plán vzdělávacího programu základní škola. Rozbor učebnice, práce s učebnicí a literaturou, vyučovací metody v přírodopise, didaktická kresba, zásady, pravidla, dovednosti. Příprava vyučovací hodiny, příprava učitele, didaktické hry, exkurze, přírodniny - zajištění, pojmotvorný proces, využití multimedii v biologii.
Osnova
  • 1. Úvod, studijní literatura.Didaktika biologie jako věda (předmět a význam didaktiky biologie, rozdělení didaktiky biologie na jednotlivé discipliny a její struktura; vzrtahy k jiným vědám, místo didaktiky biologie v soustavě věd). 2. Škola, její současná organizace, koncepce školy občanské a základní. 3. Učivo přírodopisu, jeho zařazení do VVP ve vzdělávacím programu Základní školy a Občanské školy (rozsah a obsah). 4. Rozbor učebnic přírodopisu schválených MŠMT ČR pro 6.- 9.ročník základní školy (struktura učebnic - verbální složka, obrazová složka, doprovodná složka, zvláštní přílohy), hlediska rozboru učebnic. 5. Rozbor alternativních učebnic přírodopisu používaných na základních školách a v nižších ročnících víceletých gymnázií, jejich srovnání a zhodnocení z hlediska potřeb učitele a žáka. 6. Učební úlohy, jejich klasifikace a funkce ve výuce přírodopisu na základní škole. 7. Vyučovací metody v přírodopise na ZŠ (hlavní, vedlejší, pomocné a metodické obraty). Volba adekvátní vyučovací metody (kritéria). 8. Pozorování a analýza vyučovacího procesu v přírodopise (kritéria pozorování, záznam o průběhu vyučovací hodiny). 9. VVC ve vyučovacích hodinách přírodopisu, hierarchie cílů, požadavky na formulaci VVC; cílová orientace v řídící činnosti učitele a v učebních činnostech žáků v hodinách přírodopisu. 10. Dialogické metody v přírodopisu (druhy rozhovoru a jejich uplatnění; otázka - požadavky na ni, nejčastější chyby při formulaci a kladení otázek). 11+12. Didaktická analýza učiva přírodopisu v jednotlivých ročnících základní školy (pojmová, operační, z hlediska mezipředmětových vztahů), postup provádění. 13+14. Příprava učitele na vyučovací hodinu přírodopisu základního typu (perspektivní a aktuální).
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2000, jaro 2001, jaro 2003.