Ge4_TGV8 Teoretická geografie

Pedagogická fakulta
jaro 2002
Rozsah
1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
RNDr. Jozef Mečiar (cvičící)
Garance
RNDr. Jozef Mečiar
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Hana Florková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíl výuky: Obecné seznámení s teoretickou geografií jako vyvíjejícím se syntetizujícím rámcem poznání prostorových aspektů komplexní vývojové souvztažnosti přírodní, demografické a společenské sféry. Následný přehled vývoje geografických paradigmat a významu jejich interdisciplinárního odrazu ve vědecké a společenské praxi. Možnosti aplikace v odborné a vzdělávací práci ve vazbě na druhý předmět aprobace studentů a s konrétním zaměřením na témata jejich diplomových prací.
Osnova
  • Základní témata seminářů:
  • 1) Teoretická geografie jako vědecká disciplína, její význam a problémy
  • 2) Filosofické základy geografie
  • 3) Metageografie, vývoj koncepcí geografie a její vnitřní struktury
  • 4) Paradigmata a metodologické problémy geografie
  • 5) Systémová teorie v geografii
  • 6) Synergetika
  • 7) Teoretické problémy komponentních geografií
  • 8) Teoretické problémy regionální geografie
  • 9) Interdisciplinární charakter geografie a jejích dílčích disciplín v teorii, společenské praxi a vzdělávání
  • 10) Obecné problémy didaktiky geografie v současném školském systému
  • 11) Obecné zásady psaní odborných geografických prací se zvl. zřetelem na práce diplomové
  • 12) Výběrové aplikace na konkrétní témata diplomových prací
Literatura
  • SKOKAN, Ladislav. Úvod do teorie geografie. Vyd. 1. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta UJEP, 1998, 147 s. ISBN 80-7044-174-7. info
  • SKOKAN, Ladislav. Úvod do teorie geografie. Vyd. 1. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta UJEP, 1999, 308 s. ISBN 80-7044-229-8. info
  • DEMEK, Jaromír. Teoretická geografie. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 221 s. info
  • Gardavský, V., Hampl, M.: Základy teoretické geografie. Praha: SPN 1982.
  • Hampl, M.: Teorie komplexity a diferenciace světa se zvl. zřetelem na diferenciaci geografickou. Praha: UK, 1971.
  • Literatura a prameny uvedené u jednotlivých přednášek a popř. v zadání seminární práce a jednotlivých elaborátů.
  • KUNC, Karel a Ladislav SKOKAN. Globální problémy :(úvod do geoglobalistiky). Vyd. 1. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 1999, 186 s. ISBN 80-7044-235-2. info
  • HAMPL, Martin. Realita, společnost a geografická organizace :hledání integrálního řádu. 1. vyd. Praha: DemoArt, 1998, 110 s. ISBN 80-902154-7-5. info
  • MEČIAR, Jozef. Specifičnost geografie a interdisciplinarizace vysokoškolské výuky. Editoři: Šrámek, R., Němec, I. In Cesty k tvořivé škole. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1998, s. 404-409. ISBN 80-210-1938-7. info
  • CHALUPA, Petr. Třetí vývojová vlna a její zachycení v přípravě učitelů zeměpisu. In Evr.dimenze v přípr.učitelů geograf.a ve vyuč.předmětu geogr. Ostrava: Ostravská univerzita, PřF, 1997, s. 57-62. info
  • MEČIAR, Jozef. Využití teoretických problémů regionální geografie ve vysokoškolské výuce. In Geografie VIII. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita Brno, 1997, s. 54-60. ISBN 80-210-1696-5. info
  • HAMPL, Martin. Geografická organizace společnosti a transformační procesy v České republice. 1. vyd. Praha: DemoArt, 1996, 395 s., 1. ISBN 80-902154-2-4. info
  • CHALUPA, Petr. Gradace profesní dráhy učitele. Geografické rozhledy : výuka a popularizace, geografie, ekologická výchova. Praha: Česká geografická společnost, 1996, roč. 5, č. 5, s. 159-160. ISSN 1210-3004. info
  • DEMEK, Jaromír. Hlavní trendy v současné geografii. Brno: Paido, 1996. ISBN 80-85931-21-4. info
  • CHALUPA, Petr. Syneretické pojetí sociálně ekonomických procesů, s.139-143. In Gradace profesní dráhy učitele. 1. vyd. Brno: Paido, 1996. ISBN 80-85931-21-4. info
  • CHALUPA, Petr. K postavení a úloze zeměpisu v učivu základní školy. Biologie-chemie-zeměpis. 1995, roč. 4, č. 4, s. 181-183. ISSN 1201-3349. info
  • CHALUPA, Petr a Koloman IVANIČKA. Synergetický přístup k některým geografickým problémům České a Slovenské republiky : Geografie. 5, Synergetický přístup k některým geografickým problémům České a Slovenské republiky (Variant.). Vyd. 1. Brno: Katedra geografie Pedagogické fakulty Masarykovy university, 1994, 124 s. : i. info
  • CHALUPA, Petr a Koloman IVANIČKA. Synergetický přístup k některým geografickým problémům ČR a SR. In Synergetický přístup k některým geografickým problémům ČR a. Brno: Masarykova univerzita Brno, 1994. ISBN 80-210-0537-8. info
  • CHALUPA, Petr. Synergetické pojetí globálních problémů lidstva. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1993, 49 s. ISBN 8021007834. info
  • CHALUPA, Petr a Koloman IVANIČKA. Synergetický vztah sociálněekonomických a populačních procesů. In Synergetický vztah sociálněekonomických a populačních proces. Brno: Masarykova univerzita Brno, 1993. ISBN 80-210-0783-4. info
  • BAŠOVSKÝ, Oliver a Viliam LAUKO. Úvod do regionálnej geografie. 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1990, 118 s. ISBN 8008002786. info
  • HAMPL, Martin. Hierarchie reality a studium sociálněgeografických systémů. Praha: Academia, 1989, 76 s. info
  • MEČIAR, Jozef. Objekt geografie a problém vymezení jeho vertikálních hranic. Zprávy Geografického ústavu ČSAV. Brno: Geografický ústav ČSAV, 1988, roč. 25, č. 2, s. 15-35. ISSN 0375-6122. info
  • Synergetika a civilizácia. Edited by Koloman Ivanička. 1. vyd. Bratislava: Alfa, 1988, 350 s. info
  • IVANIČKA, Koloman. Základy teórie a metodológie sociekonomickej geografie. 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatel'stvo, 1983, 448 s. info
  • Prognóza ekonomicko-geografických systémov. Edited by Koloman Ivanička. 1. vyd. Bratislava: Alfa, 1980, 275 s. info
  • DEMEK, Jaromír. Teorie a metodologie současné geografie. Brno: Geografický ústav ČSAV, 1978, 137 s. info
  • DEMEK, Jaromír. Úvod do studia geografie. Brno: Geografický ústav ČSAV, 1977, 93 s. info
  • DEMEK, Jaromír. System theory and landscape studies. Brno: Geografický ústav ČSAV, 1974, 200 s. info
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář Podmínky pro zápočet: - docházka do seminářů a aktivní účast v diskuzích, - osobní odevzdání a obhájení zadaného elaborátu na požadované úrovni
Navazující předměty
Informace učitele
Prostředky výuky:
Zajišťované katedrou geografie: nástěnné mapy aj. dokumentační a výukový materiál
Zajištované průběžně studujícími: průběžně: po jednom školním atlasu na každou dvojici;
Upozornění: Při konzultacích, zápočtech a zkouškách nemá smysl žádat po vyučujícím dodatečné zopakování odborných či organizačních informací, které bylo lze získat ve výuce a v sylabu předmětu a v odkázané literatuře.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2001, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007.