RV4_KAZP Casuistic Seminar on Pyschopathology

Faculty of Education
Spring 2002
Extent and Intensity
0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
RNDr. Mgr. Alice Prokopová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
RNDr. Mgr. Alice Prokopová, Ph.D.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Ivana Zemanová
Prerequisites (in Czech)
NOW( PdB_PASP Psychopathology for Social Tea )
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 24 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/24, only registered: 0/24, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/24
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je prohloubit znalosti z psychopatologie prostřednictvím kazuistik, a to na základě porozumění konkrétním psychopatologickým fenomenům, složitým etiologickým faktorům ovlivňujícím vznik a vývoj psychických poruch ap. Během semestru pracují studenti na plnění konkrétních úkolů, které si dle vlastního zájmu vyberou z nabídky, předložené na začátku semestru. Tuto nabídku je možné (a vhodné) modifikovat a obohatit o vlastní nápad studenta (po konzultaci s vyučující). Úkoly jsou zadány jako malé výzkumné práce s psychopatologickým zaměřením, a to v duchu kvalitativního výzkumu (klíčová slova: terénní výzkum, případová studie =kazuistika, analýza dokumentů a výtvorů, pozorování, anamnéza, interview se zkoumanými osobami, interview s informátory, také ovšem sebereflexe výzkumníka - jak celou situaci prožíval atd.). Jako doplňkové metody k uvedeným klinickým metodám lze použít např. některou z kresebných či jiných projektivních technik (např. kresba stromu, "Začarovaná rodina", kresba postavy, Test nedokončených vět a mnoho dalších). Součástí práce je vždy i analýza a interpretace výsledků a zasazení do kontextu poznatků z psychopatologie. Výstupem je podrobná prezentace úkolu spolužákům a případná následná diskuse. Do prezentace patří i popis průběhu plnění úkolu - včetně případných problémů a těžkostí, výsledky, popis použitých metod, ukázka dokumentů, výtvorů - např. kreseb apod., interpretace, hypotézy atd.) Takto splněný úkol je podmínkou k udělení zápočtu. Veškeré materiály související s úkolem si student ponechá, není potřeba nic odevzdávat v písemné formě. Dle povahy a rozsahu úkolu pracují studenti na jednom úkolu buď samostatně nebo ve dvojici (v tomto případě je potřeba informovat o konkrétním podílu každého z dvojice na řešení úkolu). Tentýž úkol si může vybrat více jednotlivců (resp. dvojic), protože i při stejném zadání budou zřejmě postupovat jiným způsobem (jiné zkoumané osoby, jiné metody apod.) Způsob realizace úkolu je zároveň metodickou přípravou na závěrečnou bakalářskou práci.
Syllabus (in Czech)
  • Cílem předmětu je prohloubit znalosti z psychopatologie prostřednictvím kazuistik, a to na základě porozumění konkrétním psychopatologickým fenomenům, složitým etiologickým faktorům ovlivňujícím vznik a vývoj psychických poruch ap. Během semestru pracují studenti na plnění konkrétních úkolů, které si dle vlastního zájmu vyberou z nabídky, předložené na začátku semestru. Tuto nabídku je možné (a vhodné) modifikovat a obohatit o vlastní nápad studenta (po konzultaci s vyučující). Úkoly jsou zadány jako malé výzkumné práce s psychopatologickým zaměřením, a to v duchu kvalitativního výzkumu (klíčová slova: terénní výzkum, případová studie =kazuistika, analýza dokumentů a výtvorů, pozorování, anamnéza, interview se zkoumanými osobami, interview s informátory, také ovšem sebereflexe výzkumníka - jak celou situaci prožíval atd.). Jako doplňkové metody k uvedeným klinickým metodám lze použít např. některou z kresebných či jiných projektivních technik (např. kresba stromu, "Začarovaná rodina", kresba postavy, Test nedokončených vět a mnoho dalších). Součástí práce je vždy i analýza a interpretace výsledků a zasazení do kontextu poznatků z psychopatologie. Výstupem je podrobná prezentace úkolu spolužákům a případná následná diskuse. Do prezentace patří i popis průběhu plnění úkolu - včetně případných problémů a těžkostí, výsledky, popis použitých metod, ukázka dokumentů, výtvorů - např. kreseb apod., interpretace, hypotézy atd.) Takto splněný úkol je podmínkou k udělení zápočtu. Veškeré materiály související s úkolem si student ponechá, není potřeba nic odevzdávat v písemné formě. Dle povahy a rozsahu úkolu pracují studenti na jednom úkolu buď samostatně nebo ve dvojici (v tomto případě je potřeba informovat o konkrétním podílu každého z dvojice na řešení úkolu). Tentýž úkol si může vybrat více jednotlivců (resp. dvojic), protože i při stejném zadání budou zřejmě postupovat jiným způsobem (jiné zkoumané osoby, jiné metody apod.) Způsob realizace úkolu je zároveň metodickou přípravou na závěrečnou bakalářskou práci.
Assessment methods (in Czech)
Typ výuky: seminář
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: every week.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2002/RV4_KAZP