PdF:CJ2DC_JDi2 Did. specif. výuky ČJ na ZŠ II - Informace o předmětu
CJ2DC_JDi2 Didaktická specifika výuky českého jazyka na základní škole II
Pedagogická fakultajaro 2004
- Rozsah
- 0/0/6. 6 hodin konzultací v semestru. 1 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Luklová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- ZSS Český jazyk a literatura pro střední školy (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s alternativními metodami, které jsou uplatnitelné při výuce českého jazyka, zejména mluvnice a slohu, na II. stupni ZŠ. Důraz bude kladen na praktické zvládnutí těchto metod, jejichž cílem je především rozvoj aktivního, efektivního učení a samostatného, kritického myšlení žáků, dále na rozvoj práce s textem a rozvoj tvořivosti.
- Osnova
- 1. Alternativní programy a jejich uplatnění ve výuce českého jazyka 2. Konstruktivistické didaktické postupy 3. Projekt RWCT (Čtením a psaním ke kritickému myšlení) 4. Učební proces žáka 5. Prostředí pro učení 6. Výuková činnost učitele 7. Třífázový model učení 8. Metody, strategie a techniky výuky v českém jazyce na 2.st. ZŠ (metody jsou zaměřené především na aktivní práci s textem, rozvoj samostatnosti, odpovědnosti a tvořivosti žáků a schopnosti naslouchat) 9. Hodnocení
- Literatura
- GRECMANOVÁ, Helena, Eva URBANOVSKÁ a Petr NOVOTNÝ. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2000, 160 s. Edukace. ISBN 80-85783-28-2. info
- SLAVÍK, Jan. Hodnocení v současné škole :východiska a nové metody pro praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 190 s. ISBN 80-7178-262-9. info
- BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 247 s. ISBN 80-7178-216-5. info
- FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se :praktický průvodce strategiemi vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 172 s. ISBN 80-7178-120-7. info
- SILBERMAN, Mel a Karen LAWSONOVÁ. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování : osvědčené způsoby efektivního vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 311 s. ISBN 80-7178-124-X. info
- KOŽMÍN, Zdeněk. Tvořivý sloh. Praha: Victoria Publishing, 1995, 104 s. ISBN 80-7187-037-4. info
- Metody hodnocení
- Typ výuky: konzultace
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2004, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2004/CJ2DC_JDi2