CJ3BP_JKTS Kapitoly z tvoření slov v současné češtině

Pedagogická fakulta
jaro 2004
Rozsah
1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Ivo Martinec, CSc. (přednášející)
Garance
PaedDr. Ivo Martinec, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Luklová
Rozvrh
Út 12:50–13:35 učebna 35
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem přednášky je usouvztažnit a usoustavnit poznatky ze slovotvorby získané na předchozích stupních škol pomocí systémového pohledu na tvoření slov jako na pragmatický proces a na lingvisticky pojatý popis slovotvorných pravidel produkce a reprodukce slov. Přednáška je zaměřena na objasnění fundamentálního pojmosloví z oblasti slovotvorby a na algoritmus slovotvorného rozboru v rámci onomaziologických a slovotvorných kategorií, typů, podtypů a variant. Vede k pochopení celkového slovotvorného systému i jeho popisu, k rozvoji schopností slovotvorné analýzy a jejího odlišení od rozboru struktury slov z hlediska jiných jazykových rovin. Nabyté vědomosti mají sloužit budoucím učitelům při výchově žáků k jejich vlastní vědomé slovotvorné činnosti v praxi.
Osnova
  • 1. Vývojové etapy tvoření slov v češtině. 2. Nauka o tvoření slov a česká jazykovědná tradice. 3. Česká slovotvorná teorie v navázání na Pražský lingvistický kroužek (M. Dokulil aj.). 4. Popis slovotvorného systému v současných mluvnicích. 5. Tvoření slov v onomaziologickém a gramatickém plánu současné češtiny. 6. Vývojové tendence v současné české slovotvorbě.
Literatura
  • Mluvnice češtiny. 1, Fonetika, fonologie, morfonologie a morfemika, tvoření slov. 1. vyd. Praha: Academia, 1986, 566 s. info
  • DANEŠ, František, Jaroslav KUCHAŘ a Miloš DOKULIL. Tvoření slov v češtině. 1. vyd. Praha: Academia, 1967, 779 s. info
  • DOKULIL, Miloš. Tvoření slov v češtině. Vyd. 1. Praha: Nakladatelství Československé akademie věd, 1962, 263 s. URL info
Metody hodnocení
Typ výuky: přednáška
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.