OP3BK_PsPP Pedagogická psychologie

Pedagogická fakulta
jaro 2005
Rozsah
15 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Ivan Sobota, CSc. (přednášející)
Garance
Mgr. et Mgr. Karel Ouroda, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Renata Buganová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 155 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/155, pouze zareg.: 0/155
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Prerekvizitami výukového předmětu jsou vědomosti z obecné, vývojové a sociální psychologie. Obsahově se zabývá diagnostickou činností pedagoga, psychologickými základy vyučování a výchovy a psychologickými příčinami učebních obtíží a maladaptivního chování žáků. Cílem je přispět k osvojení psychologických vědomostí a psychologického myšlení a cítění jako podkladu pedagogických činností učitelů odborného výcviku.
Osnova
  • 1. Poznávací a diagnostická činnost pedagoga. 2. Psychologie učení. Pojem, druhy, formy, proces a psychologické zákony učení. Efektivní učení: Principy efektivního učení dle Skinnera, etapy (utváření rozumových operací) dle Gaĺperina. Senzomotorické učení. Pojmové učení. Rozvoj tvořivosti. Pravidle pro dosahování spolupráce žáků s učitelem ve vzdělávacím procesu. 3. Psychologické základy výchovy. Psychologická podstata a cíl výchovy. Rozvoj morálního charakteru. Psychologická pravidla pro optimální výchovu. Osobnost pedagoga a způsoby výchovy. Stimulace rozvoje pozitivních vztahů mezi žáky a jejich optimálního sebepojetí. 4. Psychologické příčiny (intelektové a mimointelektové) učebních obtíží a psychologické příčiny neadaptivního chování vychovávaných. Agresivita a šikana. Delikvence
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015.