PdDR_STV Soudobé otázky teorie výchovy

Pedagogická fakulta
jaro 2006
Rozsah
0/0/10. 7 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc. (přednášející)
PhDr. Jarmila Svobodová, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Zapisují pouze doktorandi přijatí v roce 1999 a dále.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Zkouška z předmětu je zařazena proto, aby student prokázal orientaci v dílčích tématech, vybraných z teorie výchovy. Student před zkouškou odevzdá esej, vypracovaný na základě prostudované literatury s těžištěm vlastních názorů a úvah k vybranému tématu.
Osnova
  • Vývoj a utváření osobnosti (přehled a charakteristika podstatných vztahů). Rozdílná pojetí osobnosti a její výchovy. Stránky rozvoje osobnosti (kognitivní, afektivní s psychomotorická) a taxonomie výchovných cílů. Axiologická východiska výchovy. Koncepce multikulturní a globální výchovy. Utváření mravní identity osobnosti. Výchovný proces. Pedagogické interakce ve výchovném procesu. Vliv způsobu výchovy na rozvíjení osobnosti. Jedinec a sociální skupina ve výchovném procesu. Činitelé přispívající k rozvoji osobnostních dimenzí (jáství) sebereflexe, sebepoznání, sebehodnocení a sebevýchova. Sociální vývoj osobnosti. Charakteristiky sociálního chování a jednání. Vliv sociální skupiny na utváření osobnosti jejích členů. Participace a kooperace jako způsoby výchovy. Autorita jako výchovný problém. Hodnocení a jeho výchovné souvislosti. Prostředí podněcující rozvoj osobnosti. Vliv rodinného prostředí na utváření osobnosti. Školní třída jako sociální skupina. Alternativní výchovné koncepce a jejich možnosti.
Literatura
  • VORLÍČEK, Ch. Úvod do pedagogiky. Praha : H a H, 2000.
  • KUČEROVÁ, S. Člověk-hodnoty-výchova. Prešov : ManaCon, 1996.
  • VALIŠOVÁ, A. a kol. Autorita jako pedagogický problém. Praha : Karolinum, 1998.
  • ČÁP, J. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha : ISV, 1996.
  • STŘELEC, S. Rodina jako výchovné prostředí. In: Kapitoly ze sociální pedagogiky a psychologie. Brno: Paido,1998, s. 53-70.
  • SVOBODOVÁ, J. Zdravá škola včera a dnes. Brno : Paido, 1998.
  • PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava : Amosium, 1995.
  • OLIVAR, R. R. Etická výchova. Orbis Pictus, Istropolitana, 1992.
  • MAREŠ, J.; KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno : MU, 1995.
  • KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál, 1997.
  • STŘELEC, S. et al. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. Brno : Paido, 1998.
  • FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha : Portál, 1997.
  • SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha : Portál, 1999.
  • STŘELEC, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy. Brno : MSD, 2002.
  • PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha : Portál, 2000.
  • SVOBODOVÁ, J.; JŮVA, V. Alternativní školy. Brno : Paido, 1995.
  • HORKÁ, H. Výchova pro 21. století. Brno : Paido, 2000.
  • HELUS, Z. Pojetí žáka a perspektivy osobnosti. Praha : SPN, 1982.
  • DRAPELA, V. J. Přehled teorií osobnosti. Praha : Portál, 1997.
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997.
  • VACEK, P. Morální vývoj v psychologických a pedagogických souvislostech. Gaudeamus : Hradec Králové, 2000.
  • LANGOVÁ, M. a kol. Učitel v pedagogických situacích. Praha : UK-Dialog, 1992.
  • BREZINKA, W. Filozofické základy výchovy. Praha : Zvon, 1996.
  • ALAN, J. Etapy života očima sociologie. Praha : Panorama,1989.
Metody hodnocení
Nejméně týden před dohodnutým termínem zkoušky je třeba doručit oběma zkoušejícím esej v rozsahu asi 10 stran, který uchazeč vypracuje na zvolené téma s použitím odborné literury.
Informace učitele
Na stránce www.ped.muni.cz/wedu - studium -studijní programy - doktorské je prezentován sylabus předmětu včetně seznamu literatury.
Podrobnější informace o předmětu jsou uvedeny na www.ped.muni.cz/wedu - studium - studijní programy - doktorské.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, jaro 2008.