PdF:SP4BP_SPE2 Specializace: Etopedie 2 - Informace o předmětu
SP4BP_SPE2 Specializace: Etopedie 2 P E
Pedagogická fakultajaro 2006
- Rozsah
- 0/4/0. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Rozvrh
- Čt 8:30–11:00 učebna 51
- Předpoklady
- Absolvování pedmtu SP4BP_SPE1.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD)
- Cíle předmětu
- Specifika vzdlávání jedinc s poruchami chování. Principy a zásady resocializace srovnání R a zahranií. Systém školských a pomáhajících zaízení pro žáky s problémy, s poruchami chování. Osobnost jedince s poruchami chování, osobnost speciálního pedagoga-etopeda. Probace a mediace ve vztahu k sekundární a terciarní prevenci v etopedii. Komunikace s odborníky z pomáhajících profesí, s partnery ze sociálního mikroprostedí. Projekt vedení pípadu strategie konstrukce a realizace projektu, praktická cviení.Edukace jedinc s poruchami emocí a chování v mezinárodním kontextu. Osobnost jedince s poruchami emocí a chování, vedení pípadu, rozvoj kompetencí pro podporu osobnosti dítte s rizikem a poruchami emocí a chování. Projektová práce - posilování identity, sociální interakce.
- Osnova
- 1. Etopedie a její pojetí v systému speciální pedagogiky - souasný stav oboru, terminologie oboru, srovnání se zahraniím, terminologie 2. Pístupy ke klasifikaci poruch chování 3. Systém školských zaízení pro žáky s problémy, s poruchami chování srovnání se zahraniím 4. Systém pomáhajících organizací a zaízení pro žáky s problémy, s poruchami chování srovnání se zahraniím 5. Kvalita života jedince s poruchami chování 6. Vedení pípadu perspektivní orientace 7. Resocializace ve školských institucích 8. Resocializace v nevládních institucích 9. Trestná innost dtí a mladistvých charakteristika 10. Probace a mediace u mladistvých a mladých dosplých 11. Trestní zodpovdnost dtí a mladistvých, trest odntí svobody
- Literatura
- Informace učitele
- ELLIOTT,J; PLACE, M: Dít v nesnázích, 1.vyd.,Havlíkv Brod: Grada, 2002, ISBN 80-247-0182-0 Fontana, D. Psychologie ve školní praxi. 1. vyd. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-063-4 HEIDBRINK, H: Psychologie morálního vývoje, 1. Vyd. Praha, Portál,1997, ISBN 80-7178-154-1 HRABAL, V., MAN, F., PAVELKOVÁ, J.: Psychologické otázky motivace ve škole. 1.vyd.,Praha: SPN, 1989, ISBN 80-85498-18-9 KOMÁRIK, E. Pedagogika emocionálne a sociálne narušených. 1.vyd. Bratislava: Vydavatelství UK, 1998. ISBN 80-223-1289-4 KOLÁ, M.: Bolest šikanování, 1.vyd. Praha: Portál s.r.o., 2001. ISBN 80-7178-513-X KOLÁ, M.: Skrytý svt šikanování ve školách, 1.vyd. Praha: Portál s.r.o., 1997. ISBN 80-7178-123-1 KRATOCHVÍL, S: Základy psychoterapie, 4.vyd. Praha: Portál s.r.o., 2002. ISBN 80-7178-657-8 LOKŠOVÁ, I., LOKŠA, J. Pozornost, motivace, relaxace a tvoivost dtí ve škole. 1. vyd. Praha: Portál s.r.o., 1999. ISBN 80-7178-205-X MATOUŠEK, O.: Mládež a delikvence, 1.vyd.,Praha, portál,1998, ISBN 80-7187-226-2 MONATOVÁ, L.: Úsilí o ešení poruch chování, in: Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska, 1.vyd., Brno,1996, Paido, ISBN 80-85931-20-6 MÜLPACHR, P.: Patologické závislosti, in: Pipeková, J.: Kapitoly ze speciální pedagogiky. 1.vyd. Brno: Paido, 1998, ISBN 80-85931-65-6 MŠMT: NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDLÁVÁNÍ V ESKÉ REPUBLICE, Bílá kniha, 2. Verze, Praha: 2000. NOVOTNÁ, M., KREMLIKOVÁ, M.: Kapitoly ze speciální pedagogiky pro uitele, 1. vyd. Praha: SPN, 1997. ISBN 80-95937-60-3 PAVLOVSKÝ A KOLEKTIV: Soudní psychiatrie a psychologie, 1.vyd. Havlíkv Brod: Grada, 2001, ISBN 80-247-0181-2 POKORNÁ, V.: Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch uení. 1. vyd. Praha: Portál s.r.o., 1997. ISBN 80-7178-135-5 PROCHÁZKOVÁ, M.: Uvedení do etopedie, in: Pipeková, J.: Kapitoly ze speciální pedagogiky. 1.vyd. Brno: Paido, 1998, ISBN 80-85931-65-6 PRCHA, J.: Moderní pedagogika, 3. vyd. Praha: Portál s.r.o. 2001. ISBN 80-7178-579-2 PROCHÁZKOVÁ, M.: Sociální pedagogika, in: Pipeková, J, Vítková, M.: Sociáln pedagogické aspekty ve speciální pedagogice, 1.vyd.., Brno, 1996, Paido, ISBN 80-85931-27-3 STUCHLÍKOVÁ, I.: Základy psychologie emocí, 1.vyd., Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-553-9 SPOUSTA, V.: Speciáln pedagogická diagnostika etopedická, 2.vyd., Brno: MU 1995, ISBN 80-210-1261-7 TRAIN, A.: Specifické poruchy chování a pozornosti, 1.vyd., Praha: Portál s.r.o 1997., ISBN 80-7178-161-2 VÁGNEROVÁ, M.: Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2001a. ISBN 80-246- 0015-3 VÁGNEROVÁ, M.: Psychologie problémového dítte školního vku. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-488-8 ZVOLSKÝ, P. a kol. Speciální psychiatrie. Praha: UK, 1997 Vyhláška . 127/1997 Sb. .127 o speciálních školách a speciálních mateských školách ze dne 7. kvtna 1997. Sbírka zákon .127/1997, s. 2440, ástka 44. Vyhláška . 291/1991 Sb. o základní škole ze dne 14. ervna 1991, Sbírka zákon .291/1991, s. 1243, ástka 53 VYHLÁŠKA . 334 ze dne 22. záí 2003,kterou se upravují podrobnosti výkonu ústavní výchovy a ochranné výchovy ve školských zaízeních Zákon . 109/2002 Sb. o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zaízeních a o preventivn výchovné péi ve školských zaízeních Zákon o rodin a související pedpisy sociáln-právní ochrany dtí, ÚZ, Ostrava, Sagit, íslo 666, 2001 Zákon NR .76/1978 Sb. o školských zaízeních ve znní pozdjších pedpis. Legislativa školy. Brno: MP-SOFT s.r.o., 1998. Zákon . 218/2003 Sb. o odpovdnosti mládeže za protiprávní iny a o soudnictví ve vcech mládeže a o zmn nkterých zákon ze dne 25. ervna 2003
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti směru etopedie.
- Statistika zápisu (jaro 2006, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2006/SP4BP_SPE2