PdF:SV4BP_IMPR Improvizace v DV - Informace o předmětu
SV4BP_IMPR Improvizace a jiné techniky v dramatické výchově
Pedagogická fakultajaro 2006
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Tomáš Mohapl Doležal (přednášející)
MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Zuzana Nováčková - Rozvrh
- Út 12:50–14:30 budova C - učebna 8
- Předpoklady
- - studium odborné literatury - návrh rámce výchovně-vzdělávacího projektu - příprava na ústní zkoušku
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 16 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/16, pouze zareg.: 0/16 - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-PD)
- Cíle předmětu
- Techniky v dramatické výchově především pak hraní rolí, dramatická hra, strukturované dramatické aktivity a improvizace mohou výraznou měrou ovlivnit osobnostní a sociální vývoj člověka. Pedagog znalý shora uvedených technik orientující se v možnostech jejich aplikace je vhodně vybaven k praktické práci na poli sociální pedagogiky.
- Osnova
- Člověk a jeho potřeby Sebepojetí, sepoznávání, sebevyjádření, sebeprosazení Skupina skupinová citlivost, sdílení, spolupráce, tolerance Mapovaní vztahů ve skupině - sociometrie Relaxace, koncentrace, komunikace Konflikt v jazyku dramatu a divadla - stavba modelové situace Prožívání, představování skrze hraní rolí a jednání v herních situacích Problémy a konflikty, jejich důvody a důsledky, nástin možných řešení
- Metody hodnocení
- Vyuka probiha pravidelne kazdy tyden. Studenti musi splnit 80% ucast na seminarich. Základní témata ke zkousce: Metody a techniky dramatické výchovy Improvizace v DV Hra v roli, jednání v herních situacích Anglo-americké pojetí školního dramatu Stavba dramatu, dramatická situace, dramatická hra Strukturované dramatické aktivity Rámcový plán výchovně-vzdělávacího projektu
- Informace učitele
- Základní literatura: DISMAN, M. Receptář dramatické výchovy. Praha : SPN, 1976. MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy. Praha : Artama, 1992. ISBN 80-7068-041-5. MACKOVÁ, S. Dramatická výchova. Brno: DiFa JAMU, 2004. ISBN 80-84529-93-4. MORGANOVÁ, N.; SAXTONOVÁ, J. Vyučování dramatu. Praha: STD, 2001. ISBN 80-901660-2-4. RICHTER, L. Literatura, divadlo a my. Hradec Králové: KKS, 1985. ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry pro zvládaní agresivity a neklidu. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-689-6. VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha : STROM, 1997. ISBN 80-901954-1-5. WAY,B. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Praha : ISV, 1996. ISBN 80-85866-16-1. Dopňující literatura: BUDÍNSKÁ, H. Ať si mohou naše děti ve své škole hrát! Praha : Artama, 1992. ISBN 80-7068-0407. BUDÍNSKÁ, H. Hry pro šest smyslů. Praha : Artama, 2002. ISBN 80-900145-4-2. ERKERT, A. Hry pro usměrňování agresivity. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-938-0. KOŤÁTKOVÁ, S. A KOL. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-756-9. MACKOVÁ, S. Dramatická výchova ve škole. Brno : DiFa JAMU, 1995. ISBN 80-85429-16-0. MACHKOVÁ, E. Drama v anglické škole. Praha : Artama, 1991. ISBN 318/91-02. MACHKOVÁ, E. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha : Artama, 1998. ISBN 80-7068-103-9. MACHKOVÁ, E. Základy dramatické výchovy. Praha : SPN, 1980. ŠIMANOVSKÝ, Z.; MARTIN,V. Hry pomáhají s problémy. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-408-0. ŠTEMBERGOVÁ, Š.: Metodika mluvní výchovy dětí. Praha : STD, 1994. ISBN 80-901660-1-6. VALENTA, J. Kapitoly z teorie výchovné dramatiky. Praha : ISV, 1996. ISBN 80-85866-06-4.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2006, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2006/SV4BP_IMPR