PdF:SV4BP_SPat Social Pathology & Prevention - Course Information
SV4BP_SPat Introduction to Social Pathology and Prevention
Faculty of EducationSpring 2006
- Extent and Intensity
- 0/2/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Zuzana Nováčková - Timetable
- Mon 15:30–17:05 učebna 33, Tue 15:30–17:05 učebna 33
- Prerequisites
- Předmět je určen studentům oboru Sociální pedagogika a volný čas v prezenční formě. Předpokladem pro jeho ukončení je vypracování kasuistiky vybraného sociálně patologického problému a kolektivní vystoupení na zadané téma.
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Social and Free Time Education (programme PdF, B-PD)
- Course objectives
- Seminář uvádí do problematiky oboru sociální patologie a vybraných sociálně patologických jevů. Prakticky je zaměřen na konkrétní projevy, se kterými se pedagog může ve své praxi nejčastěji setkat, kterým musí umět předcházet a také je řešit (agrese a šikana, záškoláctví, delikvence a kriminalita, drogová závislost dětí a mládeže).
- Syllabus
- Osnova předmětu je totožná s okruhy pro závěrečnou zkoušku formou kolokvia:
- 1. Norma a řád ve společnosti.
- 2. Teorie sociálních deviací, definice sociální patologie.
- 3. Sociálně patologické jevy a sociální kontrola.
- 4. Záškoláctví jako specifický jev ve školním prostředí.
- 5. Agrese a šikana mezi dětmi.
- 6. Kriminalita a delikvence jako závažná forma sociální patologie.
- 7. Drogy jako aktuální hrozba v životě jedince (dítěte). Analýza, prevence, náprava.
- 8. Pedagog a jeho kompetence v oblasti sociálních patologií.
- 9. Postavení a úkoly výchovně-vzdělávacích institucí při prevenci a nápravě sociálně-patologických jevů.
- 10. Nástin dalších sociálně patologických jevů ohrožující jedince a společnost (poruchy chování, závislosti, bezdomovství, prostituce, rozvodovost, násilí v rodině, agrese, xenofobie, rasismus, suicidalita; extrémní hnutí, sekty a kulty, negativní vliv společnosti masmédia, globalizace).
- Literature
- ČECH, Tomáš. Škola a sociálně patologické symptomy v projevech žáků (School and social pathologic symptoms in behavior of pupils). In STŘELEC, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy. Brno: MSD, 2002, p. 115-124. ISBN 80-86633-00-4. info
- ČECH, Tomáš. Primární drogová prevence a protidrogová výchova ve školách (Primary drug prevention and anti-drug education in schools). In Střelec, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy II. Brno: Masarykova univerzita, 2005, p. 140-152. Studie z teorie a metodiky výchovy, II. díl. ISBN 80-210-3687-7. info
- MÜHLPACHR, Pavel. Sociální patologie. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2001, 104 stran. ISBN 8021025115. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese :variabilita a patologie lidské psychiky. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 444 s. ISBN 80-7178-214-9. info
- BREZÁK, Jozef. Sociálna patológia. Edited by Peter Ondrejkovič. 2., rozš. vyd. Bratislava: Veda, vydavateľstvo Slovenskej akadémie vied, 2001, 310 s. ISBN 8022406856. info
- ONDREJKOVIČ, Peter and Eva POLIAKOVÁ. Protidrogová výchova. Prvé vydanie. Bratislava: Veda, vydavateľstvo Slovenskej akadémie vied, 1999, 356 stran. ISBN 8022405531. info
- Život s deprivanty. Edited by František Koukolík - Jana Drtilová. 1. vyd. Praha: Galén, 2001, 390 s. ISBN 80-7262-088-6. info
- NEŠPOR, K. Návykové chování a závislost. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-432-X.
- ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi :jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 95 s. ISBN 80-7178-049-9. info
- KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách. Praha : Portál, 1997.ISBN 80-71781-231.
- STEJSKAL, Jan. Mládež a delikvence. Edited by Jaroslav Nevoránek. 2001, 48 l. info
- VANÍČKOVÁ, E. aj. Násilí v rodině Syndrom zneužívaného a týraného dítěte. Praha : Karolinum, 1993.
- MATOUŠEK, O. aj. Práce s rizikovou mládeží. Praha : Portál, 1996.
- Assessment methods (in Czech)
- Předmět je vyučován formou semináře a je ukončen zkouškou formou kolokvia. Pro připuštění ke kolokviu musí student splnit zadané dílčí úkoly - vypracovat kasuistiku konkrétního sociálně-patologického problému, připravit se spolužáky kolektivní vystoupení na zadané téma a aktivně se podílet na průběhu seminářů.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Spring 2006, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2006/SV4BP_SPat