PdF:SV4BP_SZk Souborná zkouška z DV - Informace o předmětu
SV4BP_SZk Souborná zkouška ze specializace Dramatická výchova
Pedagogická fakultajaro 2006
- Rozsah
- konzultace. 2 kr. Ukončení: SoZk.
- Vyučující
- PaedDr. Marie Pavlovská, Ph.D. (přednášející)
MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Zuzana Nováčková - Předpoklady
- - Studium odborné literatury
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 18 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/18, pouze zareg.: 0/18 - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-PD)
- Cíle předmětu
- Studenti se sami, nebo formou konzultací u výše uvedených pedagogů připravují na soubornou závěrečnou zkoušku, která má prověřit jejich dosavadní teoretické znalosti i praktické zkušenosti tohoto oboru. Individuální (popřípadě hromadná) domluva konzultací
- Osnova
- 1. CO JE DV, JEJÍ PODSTATA A MÍSTO MEZI OSTATNÍMI OBORY ESTETICKÉ VÝCHOVY Vysvětlení pojmů dramatické umění - dramatická kultura dramatická výchova (divadlo, výchova, drama, dramatická hra). Interdisciplinární charakter DV. 2. Postavení DV v RVP Osobnosti spojené s prosazováním DV v RVP. Vývoj problematiky vymezení oblasti DV v RVP pro základní vzdělávání a jeho současný stav. Vývoj problematiky zařazení DV pro gymnázia do RVP a jeho současný stav. 3. Cíle DV Srovnání pedagogických cílů obecných a specifických pro DV. Pedagogické, umělecké a etické cíle DV. 4. Základní metody a techniky užívané v DV Vymezení pojmu metoda a technika, základní metody a techniky DV- charakteristika, třídění, požadavky kladené na metody a techniky používané v DV. Další didaktické metody a techniky používané v DV. 5. Zařazení DV ve škole DV jako pedagogický princip, jako metoda práce, jako samostatný předmět. DV jako samostatný předmět metody DV ve vyučování jiných předmětů. Struktura osnov předmětu DV a jejich aplikace.. Charakteristika a specifika vyučovací hodiny, lekce, projektu. 6. Zájmová DV a její specifika Možnosti zařazení DV v zájmové oblasti, oblasti reedukace. Charakteristika a specifika lekce, projektu, dílny, semináře, dlouhodobého kurzu, reedukačního programu atd. Perspektivy oboru. 7. Učitel DV Obecné požadavky na učitele, osobnostní a psychosomatická vybavenost učitele DV, specifické schopnosti a dovednosti, postavení učitele a žáka v procesu DV. Systém vzdělávání a přípravy učitelů DV (kriteria výběru, profil absolventa atd.) 8. Stavba lekce DV Přípravné práce učitele v DV. Činnosti učitele v průběhu lekce. Význam motivace a uvolnění v DV. Budování víry. Stavba dramatu dle Aristotela, lekce dle Warwicka Dobsona, dle Dany Svozilové. 9. Kritéria hodnocení v DV a jeho místo v DV Druhy hodnocení. Význam zpětné vazby ze strany učitele ze strany účastníků. 10. Srovnání pojmů didaktická hra dramatická hra, jejich struktura Teorie hry dle dvou vybraných autorů, zařazení dramatické hry do systému her, její specifičnost, struktura dramatické hry a její využití v praxi. 11. Srovnání pojmů sociodrama psychodrama a jejich využití v praxi Historie sociodramatu a psychodramatu a jejich významní představitelé. Sociodrama v DV. Psychodrama v lékařské praxi. 12. Vztah divadla a dramatické výchovy Základní rozdíl mezi divadlem a dramatickou výchovou, jejich společné cíle a rozdíly. Vysvětlení pojmů dramatické jednání, dramatický děj, dramatická postava. 13. Dětské divadlo Divadlo pro děti. Divadlo hrané dětmi. Druhy divadel hraných pro děti. Zvláštnosti dětského divadla. Postupy práce na inscenaci - vztah procesu a produktu v obou typech divadla. Problematika dětského herectví. Pohled diváka na divadlo hrané dětmi. Cíle a význam veřejného vystupování v DV. Učitel v roli režiséra. Současný systém přehlídek a soutěží v oblasti zájmové umělecké činnosti (organizace metodické práce, instituce, sdružení atd.) 14. Divadlo fórum Život a dílo Augusta Boala. Historický vývoj divadla fórum (DF). Základní pravidla DF. Herec, divák a joker v DF. Jednotlivé kroky při výstavbě DF. Uplatnění DF v našem školství. 15. Divadlo ve výchově Principy divadla ve výchově formy, využití a možnosti uplatnění ve vzdělávacím procesu a podmínkách dnešní školy. Specifika školního divadla účel, formy, postupy. 16. Školní (strukturované) drama Charakteristika a princip strukturovaného dramatu. Významní představitelé. Role učitele ve strukturovaném dramatu. Druhy strukturovaného dramatu dle stupně připravenosti. Stavba strukturovaného dramatu. Techniky strukturovaného dramatu. 17. Využití projektové metody ve výuce DV Historie projektového vyučování a jeho hlavní představitelé. Projektová výuka v našem školství. Jména spjatá s využitím DV v projektovém vyučování u nás. Typy projektů. 18. Volba námětů a předloh v DV Vysvětlete pojmy téma, námět, látka, předloha z hlediska literární teorie a z hlediska dramatické výchovy. Klady a zápory práce v DV dle literární předlohy. Základní literární žánry z hlediska jejich vhodnosti pro dramatickou práci ve skupině. Klady a zápory dramatické práce dle volně zvoleného námětu či tématu. 19. Vysvětlete kritéria volby námětu či látky pro práci v hodině DV Věková charakteristika z hlediska DV. Třída jako malá sociální skupina (skupinová dynamika). Možnosti osobnostně sociálního rozvoje v DV ve vztahu k věkovým zvláštnostem (naplňování sociálních potřeb, rozdíly mezi dospělými a dětmi v procesu DV atd.) 20. Vysvětlete, jak působí DV na sociální rozvoj, rozvíjení komunikativních dovedností, obrazotvornost, tvořivost, rozvíjení kritického myšlení, emocionální rozvoj, sebepoznání, estetický rozvoj, etický rozvoj. 21. Na příkladech vysvětlete základní pojmy DV např. fikce, jako, jednání, role, situace, konflikt, hra, dramatická hra, hra v roli, štronto, horké křeslo apod. 22. Hlavní směry vývoje DV v USA a jejich představitelé Charakter amerického tvořivého dramatu a jeho vliv na vývoj DV u nás. Vývoj , tendence, cíle. Významní představitelé literatura, články atd. Hlavní metody tvořivého dramatu. Přednosti a nevýhody tvořivého dramatu. Uplatnění práce s literaturou v tvořivém dramatu. 23. Hlavní směry vývoje DV ve VB a jejich představitelé Charakter britského drama ve vyučování a jeho vliv na vývoj DV u nás. Vývoj , tendence, cíle. Významní představitelé literatura, články atd. 24. Vývoj DV v ČR Vývoj , tendence, cíle. Významní představitelé (M. Disman, J. Mlejnek) literatura, články atd. Moderní pojetí DV, jeho vznik, vazba na reformní pedagogické směry. Vývoj metodiky DV. 25. Porovnejte pedagogické principy školního divadla 16.-18. století s principy DV současnosti. Historický přehled vývoje a uplatnění dětského divadla a dramatických prostředků ve výchově a vzdělávání. Řádové školní divadlo v českých zemích. Školní hry J. A. Komenského.
- Informace učitele
- BLÁHOVÁ, K. Uvedení do systému školní dramatiky. Praha : IPOS, 1996. ISBN 80-7068-070-9. KOLEKTIV. Tvořivá škola. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-63-X. KOŤÁTKOVÁ, S. a kol. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Praha : IPOS, 1998. ISBN 80-7184-756-9. KOVALČÍKOVÁ, I.; MAJZLANOVÁ, K.; PAVLOVSKÁ, M.; PELÁN, J. Variácie podob výchovnej dramatiky. Prešov : LANA, 2003. ISBN 80-9683112-8-3. MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy. Praha : Artama, 1988. ISBN 80-7068-166-7. MACHKOVÁ, E. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha : IPOS, 1998. ISBN 80-7068-103-9. MORGANOVÁ, N., SAXTONOVÁ, J. Vyučování dramatu. Praha : Artama, 2001. ISBN 80-901660-2-4. PAVLOVSKÁ, M. Tvořivá dramatika ve výuce slohu. Brno : CERM, 1996. ISBN 80-7521-035-3. PAVLOVSKÁ, M. ed. Cesta současné školy ke škole tvořivé. Brno : MSD, 2002. ISBN 80-86633-02-0. PAVLOVSKÁ, M. Postavení dramatické výchovy v RVP ZV. In: Komenský, Brno : PdF MU, č.4, 2004. ISSN 0323-0449 VALENTAJ. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha : STROM 1997. ISBN 80-901954-1-5. WAY, B. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Praha : ISV, 1996. ISBN 80-85866-16-1. BUDÍNSKÁ, H. Hry pro šest smyslů. Praha : Gamma, 1991. ISBN 80-900145-0-X. ANFIELD, J.- WELLS, H. Hry pro zlepšení motivace a sebepojetí žáků. Praha : Portál, 1995. ISBN 80-7178-028-6. DISMAN, M. Receptář dramatické výchovy. Praha : SPN, 1976. HERMOCHOVÁ, S. Hry pro život 1. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-85282-79-8. HERMOCHOVÁ, S. Hry pro život 2. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-85282-80-1. HICKSON, A. Dramatické a akční hry. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-387-0. MACHKOVÁ, E. Struktura výchovné dramatiky a příprava učitele. Praha : DAMU, 1993. MACHKOVÁ, E. Základy dramatické výchovy. Praha : SPN, 1980 MLEJNEK, J. Dětská tvořivá hra.Hradec Králové : KSS, 1981. PAVLOVSKÁ, M. Dramatická výchova. Brno : CERM, 1998. ISBN 80-7204-071-5. SMITH, CH. A. Třída plná pohody. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-85282-82-8. VALENTA, J. Kapitoly z teorie výchovné dramatiky. Praha : ISV, 1996. ISBN 80-85866-06-4. VALENTAJ. Učit se být. Praha : STROM, 2000. ISBN 80-86106-08-X.VYSKOČILOVÁ, E.- HERMOCHOVÁ, S. Interakční hry pro školní děti. Praha : Karolinum 1991. ISBN 80-7066-387-5.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2006, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2006/SV4BP_SZk