SZ7BP_LMK Mediální kultura

Pedagogická fakulta
jaro 2006
Rozsah
1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. David Kroča, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. David Kroča, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Rozvrh
Út 10:15–11:00 učebna 20
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 35 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Studijní předmět Mediální kultura je koncipován jako příspěvek k posílení tzv. mediální gramotnosti učitelů na základní škole. Jeho cílem je především povzbudit zájem budoucích učitelů o studium médií a mediální výchovu. Pokouší se odpovědět na základní otázku, proč se zabývat studiem médií a co je možné tímto studiem získat. Předmět směřuje hlavně k tomu, aby ukázal, jak média fungují, jak vznikají mediální sdělení a jak média ovlivňují život příjemců.
Osnova
  • 1. Úvod do studia médií. Literatura, základní pojmy. 2. Moc a vliv médií. Vliv médií na publikum. 3. Metody výkumu médií. Tištěná média. 4. Média a zpravodajství. Žánry zpravodajství a publicistiky. 5. Regulace a autoregulace médií. 6. Cenzura ve filmu. 7. Prezentace vybraných zápočtových prací.
Literatura
  • BURTON, Graeme a Jan JIRÁK. Úvod do studia médií. 1. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2001, 391 s. ISBN 80-85947-67-6. info
Metody hodnocení
Podmínky zápočtu: Vypracování zápočtové práce podle předem vypsaným témat nebo podle vlastního výběru, její úspěšné zvládnutí a odevzdání ve stanoveném termínu. Půjde o krátkou výzkumnou zprávu v rozsahu cca 2 stran v editoru Word při jednoduchém řádkování, která bude odpovídat na konkrétní problémovou otázku, např. Které pořady pro děti ve víkendovém vysílání veřejnoprávní televize lze označit za nejkvalitnější a proč? Které pořady ve vysílání Českého rozhlasu lze doporučit žákům s ohledem na vaše aprobační předměty? Jak vypadá aktuální žánrová skladba vámi sledovaného odborného časopisu? apod.
Informace učitele
Doporučená literatura: BURTON, Graeme - JIRÁK, Jan. Úvod do studia médií. Brno: Barrister & Principal, 2003. DOKOUPIL, Blahoslav a kol. Slovník literárních časopisů, periodických literárních sborníků a almanachů 1945-2000. Brno, Olomouc: Host, Votobia, 2002. OSVALDOVÁ, Barbora a kol. Encyklopedie praktické žurnalistiky. Praha: Libri, 1999. REIFOVÁ, Irena a kol. Slovník mediální komunikace. Praha: Portál, 2004. SCHELLMANN, Bernhard a kol. Média. Základní pojmy, návrhy, výroba. Praha: Europa-Sobotáles, 2004
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017.