ZS1BP_IVZ4 Integrated Science Foundations 4

Faculty of Education
Spring 2006
Extent and Intensity
1/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. Mgr. Hana Cídlová, Dr. (lecturer)
doc. PhDr. František Čapka, CSc. (lecturer)
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (lecturer)
prof. RNDr. Vladislav Navrátil, CSc. (lecturer)
doc. RNDr. Svatopluk Novák, CSc. (lecturer)
doc. RNDr. Boris Rychnovský, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
doc. RNDr. Boris Rychnovský, CSc.
Department of Biology – Faculty of Education
Contact Person: Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Timetable
Tue 16:20–17:05 učebna 1
Prerequisites (in Czech)
Předpokladem pro úspěšné zakončení 4. semestru IVZ je úspěšné absolvování všech tří předcházejících částí IVZ. Náplní posledního semestru jsou základy vědy o životním prostředí. Na závěr 4. semestru vykonají všichni studenti písemnou zkoušku z látky za celé dva roky studia
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Integrovaný vědní základ IV je zakončením čtyřsemestrového kurzu základních přírodovědných a historických znalostí, které potřebuje každý budoucí učitel na I. stupni pro svou pedagogickou práci. V posledním, tj. 4. semestru by měli posluchači získat základní znalosti z environmentalistiky, která by měla být organickým zakončením celého kurzu. Podobně jako tomu bylo v předcházejících semestrech, podílí se na výuce v posledním semestru opět několik učitelů, zejména z přírodovědných kateder. Na konci 4. semestru studenti vykonají zkoušku z celého IVZ (Písemný test). Doplňkem zkoušky je samostatná práce s ekologickou tématikou -minimálně 2 strany tištěného textu. Práce musí obsahovat úvodní motivační část, vlastní text a závěr s vlastními myšlenkami, případně návrhy na řešení.
Syllabus (in Czech)
  • Požadavky ke zkoušce z IVZ: Geografie: -Stavba a stáří Země, srovnání s ostatními planetami, pohyby litosférických desek. - Sluneční energie a její změny v atmosféře, skleníkový efekt, ozonosféra. - Rozdělení tepla na Zemi, roční období, šířková pásovitost, výšková stupňovitost. - Krajinná sféra Země: základní přírodní a společenské složky a jejich charakteristika. Historie: Literatura:České dějiny pro SŠ Čapka,F.: Vlastivěda Chemie: Regionální ekologie a chemie Rysy strategické, regionální a lokální ekologie Postavení učitele v procesu ekologického myšlení a chování Polutatnty, struktura, toxicita, prevence Zdroje intoxikací. Půda, voda, vzduch. Odpady. Polutanty. Praktická autoekologie z pohledu chemie Chemické prvky v lidském těle. Zdravý životní styl. Literatura: Preston Gralla: Jak pracuje životní prostředí. UNIS, Brno 1995 Benešová, Satrapová: Odmaturuj z chemie, Brno 2003 Vacík a kol.: Přehled středoškolské chemie. SPN 1995 http://www.ped.muni.cz/wchem/studijni_materialy/hana_cidlova/prehled%20predmetu.htm Fyzika: - Stručné dějiny Vesmíru a Sluneční soustavy - Základní přírodní zákony - Nejvýznamnější technické a přírodovědné objevy - Pojem energie, jednotky, druhy a přeměny energie, zdroje obnovitelné a neobnovitelné. Alternativní zdroje v ČR. (vše v rozsahu přednášek). Literatura: Grygar,J.: Vesmír jaký je, Praha 1997. Sejdeme se v nekonečnu, Praha1980. Okna Vesmíru dokořán, Praha 1990, aj. Svoboda a kol.: Přehled středoškolské fyziky, Praha 1996 (pouze orientačně). Poznámka: Náročnost odborných informací nepřekračuje rámec střední školy
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2004, Spring 2005, Spring 2007, Spring 2008, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018, Spring 2019, Spring 2020.
  • Enrolment Statistics (Spring 2006, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2006/ZS1BP_IVZ4