ZS1MK_TPV Teorie projektové výuky

Pedagogická fakulta
jaro 2006
Rozsah
0/0/12. 12. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je přivést studenty: 1. K potřebě integrovaného vyučování, vyplývající z reality života, na principech autentického učení, které směřuje k realistickému využití poznatků 2.vybavit studenty základními teoretickými poznatky o projektové výuce, jejich kořenech, realizačních strategiích a možnostech praktického využití 3. Naučit studenty využívat projekty pro podporu zájmů žáků, smysluplnosti učení, rozvoji motivace k učení a sociálních vztahů v kolektivu třídy 4. poskytnout příležitost vytvořit projekt a realizovat ho v praxi s vlastní sebereflexí.
Osnova
  • Historické souvislosti vzniku projektové výuky (hnutí nové výchovy, J. Dewey, W.H.Kilpatrick, reformní pedagogika 30. let) Moderní podněty: pedagogický konstruktivismus Metodické charakteristiky projektové výuky: výběr projektu - motivační rámec projektu: reálný život, zájmy a potřeby dítěte Plánování projektu - smysl, cíle, výstup, organizace... Obsah projektu: předpokládané učební činnosti v rámci projektu, diferenciace a individualizace výuky Kooperativní učení Výstupy a výsledky projektu - prezentace, hodnocení Návrh a realizace vlastního projektu, jeho sebereflexe
Literatura
  • MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 stran. ISBN 8073150395. info
  • LUKÁŠOVÁ, Hana. Pedagogická tvořivost studentů učitelství : tvorba pedagogických projektů studentů a řešení pedagogických problémů. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita Ostrava, 2000, 155 s. ISBN 8070421622. info
  • GRECMANOVÁ, Helena, Eva URBANOVSKÁ a Petr NOVOTNÝ. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2000, 160 s. Edukace. ISBN 80-85783-28-2. info
  • PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině :jak pracovat s kurikulem. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 416 s. ISBN 80-7178-127-4. info
  • MAŇÁK, Josef. Alternativní metody a postupy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1997, 89 s. ISBN 8021015497. info
  • Moderní vyučování. Edited by Geoffrey Petty, Translated by Štěpán Kovařík. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 380 s. ISBN 80-7178-070-7. info
  • KOVALIK, Susan a Karen OLSEN. Integrovaná tematická výuka :model : výzkum mozku, výukové postupy, příprava kurikula. Translated by Jana Nováčková. Kroměříž: Spirála, 1995, 304 s. ISBN 80-901873-0-7. info
  • KAŠOVÁ, Jitka. Škola trochu jinak : projektové vyučování v teorii i praxi. Vyd. 1. Kroměříž: IUVENTA, 1995, 81 s. info
Metody hodnocení
Zpracování vlastního návrhu projektu v písené podob a jeho realizace v praxi. Provedení písemné sebereflexe pípravy a realizace projektu. Pedložení návrhu projektu, realizace a sebereflexe v písemné podob.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2007.