PdF:Bi2BP_DPRB Determin. prakt. - bezobratlí - Informace o předmětu
Bi2BP_DPRB Determin. praktika - bezobratlí
Pedagogická fakultajaro 2007
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Robert Vlk, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- doc. RNDr. Boris Rychnovský, CSc.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Robert Vlk, Ph.D. - Rozvrh
- Čt 17:05–18:45 laboratoř 81
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství biologie pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Cíl výuky: Studenti si prohloubí základní taxonomické znalosti spojené se znalostmi fylogenetických vztahů, základní znalosti o bionomii, ekologii a rozšíření vybraných skupin bezobratlých živočichů. Ve cvičeních studenti zvládnou determinaci nejdůležitějších zástupců naší fauny až do úrovně druhu, přičemž se důvěrně seznámí s morfologií jejich těl a s determinačními znaky. Vědní, činnostní a axiologický potenciál: Důraz je kladen na znalost těch skupin bezobratlých živočichů, se kterými se budoucí učitel a jeho žáci budou setkávat při zajišťování výuky přírodopisu na základní škole a v nižších ročnících gymnázia. Student, budoucí učitel, musí být vybaven takovým množstvím znalostí a dovedností, které v praxi zajistí jeho prestiž a autoritu před žáky. Činnostní potenciál představuje v zoologii ty dovednosti, které umožní učiteli orientovat se v přírodě, najít živočichy v jejich přírodním prostředí, determinovat je pomocí odborného klíče, umět je žákům ukázat pod mikroskopem s důrazem na morfologické determinační znaky. Učitel musí být příkladem, který budou žáci následovat, musí živočichy nejen co nejlépe determinovat, ale také vysvětlit jejich nezastupitelné místo v biocenóze. Zvláštní důraz je z pochopitelných důvodů kladen na hmyz a na chráněné a ohrožené druhy.
- Osnova
- 1. Ulity plžů (mořští, sladkovodní, suchozemští) 2. Lastury mlžů (mořští, sladkovodní) 3. Trvalé mikroskopické preparáty drobných členovců 4. Pavoukovci (zejména determinace našich druhů pavouků a sekáčů) 5. Korýši (zejména determinace našich druhů lupenonožců, stejnonožců, různonožců a desetinožců) 6. Vážky a šídla 7. Kobylky a saranče 8. Švábi a strašilky 9. Ploštice (kněžice, vroubenky apod.) 10. Střevlíkovití brouci 11. Listorozí brouci (roháči, chrobáci, vrubounovití) 12. Tesaříkovití brouci 13. Mandelinkovití a nosatcovití brouci 14. Motýli (noční i denní)
- Informace učitele
- Seznam odborné literatury: BUCHAR J. a kol.: Klíč k určování bezobratlých, Scientia, Praha, 1995. 285 s. DANIEL M., ČERNÝ V. (red.), Klíč zvířeny ČSR, díl IV. ČSAV, Praha, 1971, 603 s. DOSKOČIL J. (red.), Klíč zvířeny ČSR, díl V. Academia, Praha, 1977, 373 s. HRABĚ S. (red.), Klíč zvířeny ČSR, díl I. Nakladatelství ČSAV, Praha, 1954. 539s KRATOCHVÍL J. (red.), Klíč zvířeny ČSR, díl II. NČSAV, Praha, 1957, 746 s. KRATOCHVÍL J. (red.), Klíč zvířeny ČSR, díl III. ČSAV, Praha, 1959, 869 s. KREJČA J., KORBEL L.: Velká kniha živočichů, Príroda, Bratislava, 1997. 344 s. KUNST M., ZPĚVÁK J.: Atlas bezobratlých, SPN, Praha, l978. 80 s.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2007, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2007/Bi2BP_DPRB