Bi2MP_PESD Plant Breedering and its Methodology

Faculty of Education
Spring 2007
Extent and Intensity
0/0/2. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (seminar tutor)
Ing. Dana Křivánková (seminar tutor), Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (deputy)
Guaranteed by
doc. RNDr. Boris Rychnovský, CSc.
Department of Biology – Faculty of Education
Contact Person: Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Timetable of Seminar Groups
Bi2MP_PESD/01: Tue 11:35–13:15 Botanická zahrada Kejbaly, H. Jedličková
Bi2MP_PESD/02: Tue 15:15–16:00 Botanická zahrada Kejbaly, H. Jedličková
Bi2MP_PESD/03: Tue 16:10–17:50 Botanická zahrada Kejbaly, H. Jedličková
Bi2MP_PESD/04: Wed 13:25–15:05 Botanická zahrada Kejbaly, H. Jedličková
Prerequisites
Bi2MP_PESP,Bi2MP_PESC
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives
The subject is a part of program “Biology for life and health” which is a section of research intention PdF MU “School and Health for 21. Century”. The realization of the subject takes place in an educational center specialized on Sustainable life called “Kejbaly” and in selected schools. The aim is personal development of a student-teacher, knowledge base of teaching and professional knowledge formation according School Educational Program for Basic Education. The subject contains practical lessons focused on Learning by Doing which are realized as field lessons. It means training of pedagogical skills, strengthen teacher’s knowledge and creating teacher’s attitudes important to be able to help develop key competences and scientific literacy to scholars according Frame Educational Program for Basic Education. The practical tuitions are intent on integration, activating methods, forms and agents in education mainly for the fields Human and Nature, Human and a World of Work (growing and breeding), Human and Health and cross-section environmental topics. In this subject, the knowledge of Bi2MP_PESP theoretical lectures, focused on environmental friendly management, is practically trained as well as knowledge in context or role of teacher in basic education in mentioned study fields.
Syllabus
  • Introduction to the subject – program “Biology for life and health”. Safety and Regulations in specialized educational center for Sustainable life “Kejbaly”. Phenological and meteorological observations for education according Educational Program for Basic Education. Environmental friendly management and growing for education according Educational Program for Basic Education. Growing-fields Human and Nature, Human and a World of Work (growing and breeding), Human and Health and cross-section environmental topics. Growing and breeding - key competences and scientific literacy according Frame Educational Program for Basic Education.
Literature
  • studijní materiály - e learning předmětu v IS MU
  • Kotásek, J. a kol.: Národní program rozvoje vzdělávání v České republice. Bílá kniha ČR. Praha :MŠMT. 2001. 68s.
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání : s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Edited by Jan Tupý - Jaroslav Jeřábek. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2005, 126, 92. ISBN 8087000021. info
  • KALHOUS, Zdeněk and Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 807178253X. info
  • KARTOCHVÍLOVÁ, Jana. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání a didaktická příprava učitelů. In Didaktika - opora proměn výuky. Hradec Králové: Gaudeamus, 2004. ISBN 80-7041-49. info
  • DOSTÁLEK, Petr, a kol. :Česká biozahrada. Olomouc: Fontána: 2000.185 s.ISBN 80-86179-46-X
  • VODÁKOVÁ, Jitka. Pěstitelské práce. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 238 s. ISBN 8004239765. info
  • NOVÁK, J. (2004): Jedovaté rostliny v bytě a na zahradě. Praha: Grada, 81s, ISBN 80-247-0716-0
  • GREINEROVÁ, Karin, a kol.:Zahrada po celý rok. Bratislava: Nezávislosť, 1993.319 s. ISBN 80-8521-734-1 Knihovna Kejbaly
  • DYTRYCHOVÁ, Radmila. Praktické činnosti pro 6.-9. ročník základních škol : pěstitelství. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1997, 111 s. ISBN 8071684481. info
Assessment methods (in Czech)
Zápočet: 1,aktivní účast na cvičeních a průběžné plnění zadaných úkolů, odevzdání praktické práce 2,Seminární práce: příprava, realizace, analýza výuky - integrovaný výukový program - , odevzdání výsledků v elektronické i tištěné podobě. 3,Zápočtový test na základní pojmy ze zadaných tématických okruhů (na e-learningu předmětu) s aplikací - poznávání a pěstování přírodnin dle seznamu (na e-learningu předmětu). Pozn. Přesná formulace tématických okruhů, plnění povinností, úkolů, zadání seminární práce a studijní literatura je uvedena v sylabu předmětu v aktuálním semestru na e-learningu předmětu v IS MU, Brno ČR.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2004, Spring 2005, Spring 2006, Spring 2008, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018.
  • Enrolment Statistics (Spring 2007, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2007/Bi2MP_PESD