PdF:CH2MP_2W4S Projektová výuka na ZŠ - Informace o předmětu
CH2MP_2W4S Projektová výuka na ZŠ
Pedagogická fakultajaro 2007
- Rozsah
- 0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Irena Plucková, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Mgr. Jiří Šibor, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Pelcová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství chemie pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství chemie pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu Projektová výuka na ZŠ je připravit studenty na zásadní obrat v pojetí výuky přírodovědných předmětů na základní škole, což je plně v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání. Těžiště práce spočívá jednak v teoretickém zdůvodnění těchto vzdělávacích inovací a zejména v samostatné práci studentů, kteří v rámci semestrální práce sestavují konkrétní výzkumné projekty.
- Osnova
- Struktura semestru : 1.Informace o základních východiskových dokumentech MŠMT, které tvoří teoretickou ideu daného předmětu. 2.Pedagogické, psychologické a sociální aspekty projektové výuky, její zvláštnosti, smysl a kompatibilita s obecným vzdělávacím systémem. 3.Pojetí projektu, jeho smysl, strukturace a obecné přístupy. Vztah konkurence a kooperace ve výuce na ZŠ. 4.Konfrontace obsahu učiva chemie na ZŠ s konkrétními projektovými náměty. Výběr interdisciplinárních témat pro zpracování do projektu. Strukturace tvořeného projektu. 1.Samostatná práce studentů, včetně možných konzultací. Literární rešerše jako východisko pro zpracování vlastního projektu. 2.Obhajoba zpracovaného projektu v rámci závěrečných seminářů. Struktura zpracovaného projektu: 1.Téma projektu, jeho smysl a zdůvodnění. 2.Cíl projektu a jeho fragmentace na cíle dílčí. 3.Použité metody výzkumné práce. 4.Konfrontace cílů projektu s aktuální separovanou výukou přírodovědných předmětů. 5.Teoretická interdisciplinární východiska, závěry teoretických přístupů. 6.Praktická interdisciplinární činnost a konkrétní realizační výstupy. 7.Předpoklad možné funkčnosti, inspirativnosti a smyslu realizačního klimatu (např. kreativní a imaginativní přístupy, harmonie individuálního a týmového, participace a satisfakce, prožitky žáků ... ).
- Literatura
- KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Jak vnímají a prožívají projektové vyučování žáci a učitelé? In Sociální a kulturní souvislosti výchovy a vzdělávání. Brno: Paido, 2003, 6 s. ISBN 80-7315-046-8. info
- JANÍK, Tomáš a Jana KRATOCHVÍLOVÁ. Projektové vyučování. Komenský. 2002, roč. 127, s. 2-4. ISSN 0323-0449. info
- Metody hodnocení
- Studenti vypracují skupinový projekt na zadané téma a odučí jej v reálném prostředí na ZŠ. Hodnoceno bude vypracování a praktické uskutečnění projektu.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2007, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2007/CH2MP_2W4S