Fy2MP_ENVI Environmentální fyzika

Pedagogická fakulta
jaro 2007
Rozsah
2/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
RNDr. Jindřiška Svobodová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D. (pomocník)
Garance
prof. RNDr. Vladislav Navrátil, CSc.
Katedra fyziky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Gabriela Vohradská
Rozvrh
Po 7:55–9:35 laboratoř 86
Předpoklady
Fy2BP_F1 Mechanika
Předpokládá se základní fyzikální a pedagogické vzdělání a orientace v oblasti ekologie a schopnost práce s literaturou.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Rámcové seznámení se základními pojmy EV a globálními problémy lidstva. Postavením environmentální výchovy na školách a v mimoškolní výchově. Fyzikální aspekty problematiky EV a možnosti prolínání EV problematiky do fyziky, jakožto vyučovacího předmětu. Praktické činnosti ve škole, laboratoři a terénu /měření základních fyzikálních faktorů prostředí, měření s OZE, simulační hry/
Osnova
  • 1.Základní pojmy 2.Globální problémy lidstva a nástroje k jejich zkoumání a řešení 3.Fyzikální nástroje v environmentální vědě. 4.Vzdělávací programy pro EV a zařízení pro ekologickou osvětu 5.Základy legislativy v oblasti životního prostředí 6.Praktické činnosti hry, projekty a měření
  • Enviro-ekopedagogika a možnosti učitele fyziky v této oblasti. Průřezové téma s environmentálním obsahem - RVP, ŠVP, způsoby hodnocení výstupů - portfolio. Exkurze do zařízení pro ekologickou výchovu v rámci.
Literatura
  • MÁCHAL, Aleš. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno: Rezekvítek Brno, 2000, 205 s. ISBN 80-902954-0-1. info
  • KADRNOŽKA, Jaroslav. Globální oteplování Země : příčiny, průběh, důsledky, řešení. Vyd. 1. Brno: VUTIUM, 2008, 467 s. ISBN 9788021434981. info
  • KADRNOŽKA, Jaroslav. Energie a globální oteplování : Země v proměnách při opatřování energie. Vyd. 1. Brno: VUTIUM, 2006, 189 s. ISBN 8021429194. info
  • KADRNOŽKA, Jaroslav. Energie a globální oteplování : Země v proměnách při opatřování energie. Vyd. 1. Brno: VUTIUM, 2006, 189 s. ISBN 8021429194. info
  • Hry a výchova k trvale udržitelnému rozvoji : sborník simulačních her e environmentální tématikou. Edited by Christ Church - Jan Činčera - Milan Caha - Jiří Kulich. Vyd. 1. Praha: Brontosaurus, 1996, 75 s. info
  • ČINČERA, Jan. Práce s hrou : pro profesionály. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 115 s. ISBN 9788024719740. URL info
  • CAHA, Milan, Jan ČINČERA a Jan NEUMAN. Hry do kapsy : sociální a ekologické, motorické a kreativní hry. Illustrated by Jan Smolík. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, [98] s. ISBN 8071789097. info
  • BĚLOHRADSKÝ, Václav a Karel HVÍŽĎALA. Myslet zeleň světa : rozhovor s Karlem Hvížďalou. Vyd. 3., v ČSFR 1. Praha: Mladá fronta, 1991, 111 s. ISBN 802040239X. info
  • BERÁNEK, Josef. Jan Sokol : nebát se a nekrást. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 183 s. ISBN 8071788198. info
  • BRANIŠ, Martin. Základy ekologie a ochrany životního prostředí :učebnice pro střední školy. 2., přeprac. vyd. Praha: INFORMATORIUM, 1999, 169 s. ISBN 80-86073-52-1. info
  • BARTOŠ, Michal a Václav BĚLOHRADSKÝ. Krajinou pochybností : [sborník úvah z Ekologických dnů Olomouc v letech 2005 a 2006]. Edited by Tomáš Škrdlant. 1. vyd. Nymburk: O.P.S., 2007, 295 s. ISBN 9788090377349. info
  • GORE, Al. Země na misce vah. Edited by Jan Jařab - Josef Vavroušek - František Benda. 1. vyd. Praha: Argo, 1994, 372 s. ISBN 8085794217. info
  • KELLER, Jan. Abeceda prosperity. 2. rozšířené a opravené. Brno: Doplněk, 2003, 172 s. ISBN 80-7239-125-9. info
  • GORE, Al. Nepříjemná pravda : naše planeta v ohrožení - globální oteplování a co s ním můžeme udělat. Translated by Jitka Fialová. 1. vyd. Praha: Argo, 2007, 325 s. ISBN 9788072038688. info
Záložky
https://is.muni.cz/ln/tag/PedF:Fy2MP_ENVI!
Metody hodnocení
Příprava seminární prezentace s návrhem vlastního ekovýchovného projektu, hry, pracovního listu apod. Samostatné studium literatury, rešerše k vybraným otázkám a recenze vvbraných textů. Rozprava o envi-tématech. Přehledový test, zisk aspoň 50 bodů
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/wphy/projekty/Klima/envidoc.html
Bodová škála: (hodnotí se zejména průběžně!) 1,účast 3body 2,Test - lze získat maximum 10bodů /píše se až v ZT!/ 3,Samostatné práce 5-15bodů /včas odevzdané/, 2-10 /jinak/ Možnosti: simulační hra,pracovní list, projektová či jiná aktivita - aspoň na 1hodinu, recenze, rešerše Starší náměty: http://amper.ped.muni.cz/~svobodka/EkoEnviHry/
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.