PdF:HV1ZK_HT2 Music Theory 2 - Course Information
HV1ZK_HT2 Music Theory 2
Faculty of EducationSpring 2007
- Extent and Intensity
- 0/0/4. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- PhDr. Blanka Bajerová, Dr. (seminar tutor)
doc. PhDr. Bedřich Crha, CSc. (seminar tutor) - Guaranteed by
- PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Department of Music – Faculty of Education
Contact Person: Marie Doležalová - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Primary School Teacher Training (programme PdF, M-ZS4)
- Course objectives
- Introduction to music acoustics, systems of tuning. Scales - system, developement / ancient, medieval, church styles, major and minor, chromatic, pentatonic, whole tone, gypsy /. Intervals. Chords - fifth chords, seventh chords, chord changes. Practical application of all theoretical knowledge.
- Syllabus (in Czech)
- Vlastnosti tónu, notová soustava - znaky, zápis, klíče, znaménka a značky vztahující se k vlastnostem tónu. Stupnice - diatonické, chro- matické, církevní, celotónové, pentatonické. Kvartový, kvintový kruh stupnic - teoreticko-konstrukční zvládnutí. Intervaly - základní, odvozené, vrchní, spodní - konstrukční a analytické ovládání. Akordy - kvintakordy, septakordy a jejich obraty. Funkčnost akordů ve stupnicích, kadence. Užívání akordických značek - kytarových, funkčních. Základy harmonie - spojování hlavních a vedlejších akordů, 3hlasé úpravy. Literatura /základní/: Zenkl, L.: ABC hudební nauky. Praha l982. Kofroň, J.: Učebnice harmonie. Praha l98l. Pícha, F.: Všeobecná hudební nauka. Praha l96l. Ukončení: Z - písemný test, praktické ověření teoretických znalostí hrou na klavír - stupnice, akordy, kadence.
- Literature
- CRHA, Bedřich, Zdeněk MAREK and Ladislav FUČÍK. Základy hudební výchovy pro posluchače studia učitelství I.stupně ZŠ (Foundations of Music Education for Students of Teaching Profession on the 1st Grade of Primary School). 4th ed. Brno: Masarykova univerzita, 1998, 184 pp. ISBN 80-210-1963-8. info
- Assessment methods (in Czech)
- Typ výuky: seminář
- Language of instruction
- Czech
- Follow-Up Courses
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 4 hodiny.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2007/HV1ZK_HT2