PdF:OV2BP_DE1 Dějiny etiky 1 - Informace o předmětu
OV2BP_DE1 Dějiny etiky 1
Pedagogická fakultajaro 2007
- Rozsah
- 1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Milan Valach, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Milan Valach, Ph.D.
Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Marie Baráčková - Rozvrh
- St 15:15–16:00 učebna 1
- Předpoklady
- NOW( OV2BP_SDE1 Seminář k dějinám etiky 1 )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Pedagogické asistentství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Učitelství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Dějiny etiky od antiky po Hegela. Etika jako teorie morálky. Historický kontext etických teorií a jejich možný aktuální význam. Etický význam odcizení.
- Osnova
- 1) Úvod do etiky, pojmy: etika, morálka, mrav. historická geneze pojmů etika, morálka a mrav; reálný zaklad geneze pojmů ve vývoji rodové společnosti k jejímu překonání v antickém městském státě. 2) Význam morálky v životě jedince a společnosti. morálka jako forma sebepřesahování a jako systém norem umožňujících a podmiňujících život v lidském společenství – problém „černých pasažérů“. 3) Hérakleitos, sofistické pochybování. problém změny, relativismu a kritéria dobra a zla; spor mezi hérakleitovskou a eleatskou větví a její etický význam. 4) Démokritos a Epikúros. atomistické řešení hérakleitovsko-eleatského problému jako problému morálního, počátky demokratického smýšlení, morální hodnota jednice a svobody, morální zlom mezi Dem. a Epikúrem a jeho souvislost s pádem polis. 5) Platón idea dobra o sobě jako dokonalého a statického bytí a její praktické důsledky v koncepci ideální společnosti, bezcennost jedince a nebezpečnost svobody, ideální člověk – počátky eugenických teorií 6) Aristotelés morálka jako vztah sobě si rovných individuí; pojetí rozpornosti lidské přirozenosti a rozhodující význam jednání v Aristotelově etickém systému. Význam svobody a kritického myšlení pro mravní jednání. 7) Stoicismus. etická reakce na změny v antickém světě, problém svobody a společenské angažovanosti jako morálního ideálu, řád světa a řád individuálního života, idea všelidského. 8) Počátky křesťanství a jeho etická inovace antické inspirace a nové formulace, nový koncept dějin a pojetí člověka – lineární čas, člověk jako aktivní spolu-tvůrce dějin, idea kolektivního spasení – příchodu šťastné budoucnosti. Přechod k novověku: 9) Machiavelli možnost vědecké politiky, nemožnost ctnostné politiky a politiků, účelnost zla v politice, spor osobního a politického dobra, Mach. filosofie dějin a dějinných hybných sil –touhy po moci a materiálních zájmů 10) Hobbes. lidská přirozenost, individualismus a sledování osobního prospěchu jako morální problém lidského soužití, individualismus jako předpoklad autoritativní vlády 11) Protestantská etika. otázka spasení a podnikatelských ctností, trh jako nový morální jev, nová dimenze individualismu a rozpornost dobra. 12) J. J. Rousseau lidská přirozenost, mravní význam nerovnosti mezi lidmi a její původ v soukromém vlastnictví, soukromé vlastnictví – zdroj útlaku a morálního úpadku, radikálně demokratická teorie: obecná vůle a soukromé zájmy; síla rozumu a význam svobody, význam výchovy a zákonů pro morálku společnosti, etika jako politická kritika. 13) I. Kant zakotvení etiky ve všeobecném - univerzálním, metafyzické postuláty, formulace kat. imperativu, problém závaznosti mravního zákona, rozpor mezi univerzalitou a individualitou, etikou a realitou. Seminární práce v rozsahu nejméně 5 norm. stran hodnotící (na základě logické analýzy a faktické kritiky!! !) některého z autorů za první semestr. Hodnotit znamená rozhodnout, jestli má autor pravdu nebo ne! Rozhodněte, jestli je autorem doporučované dobro skutečně dobrem! Bez tohoto hodnocení nemůže být práce přijata.
- Metody hodnocení
- Typ výuky: přednáška
- Informace učitele
- http://www.ped.muni.cz/wphil/clenove/valach/valach.htm
Doporučená literatura za první semestr 1) Valach, M.: Svět na předělu. Doplněk, Brno 2000, s. 254 - 264. ISBN 80-7239-047-3 2) Vernant, J.-P.: Počátky řeckého myšlení. ISE, Praha 1993. ISBN 80-85241-45-5. 3) Zlomky předsokratovských myslitelů. Praha 1962. 4)Platón: Ústava (Politeia). ISBN 80-222-0126-X. 5) Aristoteles: Etika Nikomachova. Rezek, Praha 1996. ISBN 80-901796-7-3 6) Aristotelés: Politika. Rezek, Praha 1998. 7)Machovec, D.: Dějiny antické filosofie. H a H, Jinočany 1993. ISBN 80-85467-62-3. 8) Balabán, M.: Antifatální kérygmatická myšlenka exodu ve starozákonní i novozákonní bibli. In: čas. Reflexe, č. 7- 8/92.) 9) Lochman, J.M.: Desatero. Směrovky ke svobodě. Praha, Kalich 1994. 10) Ricoeur, P.: Mýtus a jeho filosofická interpretace. In: čas. Reflexe č. 4/90. 11) Trojan, J.S.:Pojetí moci u Augustina. In: čas. Reflexe,č.7-8/92. 12) Weber, M.: Protestantská etika a duch kapitalismu. In: Max Weber, K metodologii sociálnych vied. Bratislava 1983, s.272- 361. Nověji: Weber, M.: Metodologie, sociologie a politika. OIKOMENH, Praha 1998, s. 185 - 246. ISBN 80-86005-48-8. 13) Machiavelli, N.: Vladař, Rozpravy o prvních deseti knihách Tita Livia. In: např. Úvahy o vládnutí a o vojenství. ARGO 2001. ISBN 80-7203-391-3. 14) Hobbes, T.: Výbor z díla. Svoboda 1988. ISBN 15) Rousseau, J.J.: Rozpravy. Praha, Svoboda 1989. ISBN 80-205-0064-2. 16) Kant, I.: Základy metafyziky mravů. Praha 1990. ISBN 80-205-0152-5 - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2007, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2007/OV2BP_DE1