PdF:PdDR_MVP Methodology - Course Information
PdDR_MVP Methodology
Faculty of EducationSpring 2007
- Extent and Intensity
- 0/0/10. 9 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc. (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Ludmila Bauerová - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Education (programme PdF, D-PD) (2)
- Course objectives (in Czech)
- Předmět uvádí studenty do vědeckého myšlení, které je nezbytné pro úspěšné projektování, realizaci i hodnocení pedagogického výzkumu. Navazuje na elementární znalosti studentů z metodologie pedagogického výzkumu, které si osvojili v magisterském studiu. Cílem předmětu je, aby studenti porozuměli úloze vědeckého poznávání v rozvoji pedagogických věd, pochopili specifičnosti kvantitativní a kvalitativní metodologie a dovedli zpracovat projekt pedagogického výzkumu.
- Syllabus (in Czech)
- Věda a lidské poznávání. Novopozitivistické chápání vědy. Falzifikační model vědy K. R. Poppera. Holistická koncepce vědy (T. S. Kuhn). Tendence rozvoje současné vědy. Interdisciplinarita a transdisciplinarita ve vědách. Vědecká práce jako vytváření poznatků a jako cesta k objevům. Charakter a druhy vědecké práce v pedagogických vědách. Výzkum jako způsob realizace vědecké práce. Empirický, teoretický a praktický (akční) výzkum. Kvantitativní a kvalitativní výzkum v pedagogických vědách jejich charakteristika a srovnání a možnosti využití. Etapy kvantitativního a kvalitativního výzkumu. Objektivita, validita a reliabilita pedagogického výzkumu. Projekt empirického pedagogického výzkumu. Výzkumné problémy, druhy proměnných, hypotézy, výzkumný soubor a jeho pořizování. Realizace výzkumu. Přehled možností použití metod a technik kvantitativního a kvalitativního výzkumu. Zpracování a interpretace výsledků výzkumu. Struktura a psaní výzkumné zprávy.
- Literature
- ŠVEC, Š a kol. Metodológia vied o výchove. Bratislava : IRIS, 1998.
- MAŇÁK, J.; ŠVEC, V.; ŠVEC, Š. Slovník pedagogické metodologie. Brno : Paido, 2005.
- FEYERABEND, P. K. Rozprava proti metodě. Praha: Aurora, 2001.
- KERLINGER, F. N. Základy výzkumu chování. Praha : Academia, 1972.
- KUHN, T. S. Struktura vědeckých revolucí. Praha, OIKOYMENH, 1997.
- TONDL, L. Znalost a její lidské, společenské a epistemické dimenze. Praha : Filosofia, 2002.
- CHRÁSKA, M. Úvod do výzkumu v pedagogice: Základy kvantitativně orientovaného výzkumu. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003.
- MAŇÁK, J.; ŠVEC, V. Cesty pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2004.
- WALLERSTEIN, I. et al. Kam směřují sociální vědy. Praha: SLON, 1998.
- GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000.
- FAY, B. Současná filosofie sociálních věd. Praha: SLON, 2002.
- HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught each semester.
- Enrolment Statistics (Spring 2007, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2007/PdDR_MVP